Verlossende aflossers: Overstap van bank gemaakt

maandag 20 maart 2017

Overstap van bank gemaakt

Het is ruim 4 wkn geleden dat we de beslissing namen om van bank te veranderen, zie eerdere blog. Inmiddels zijn we helemaal over van ING naar Triodos. Dat wil zeggen dat we alles binnen hebben aan betaalmiddelen sinds vorige week wat betreft onze bankrekening bij Triodos. De overstapfase gaat per 29 maart in kregen wij afgelopen weekend per brief bevestigd. Maar ik heb er niet op gewacht en heb zelf al het merendeel aangepast bij diverse instanties, organisaties en leveranciers. Dat kan makkelijk bij de meeste via internet. Sommige zijn wel wat omslachtig omdat je dit per post nog moet laten aanpassen. De service van Triodos is wel een fijne achtervang want er zal vast nog wel het een of ander vergeten zijn.

Vanaf de datum van overstapservice kunnen we de ING stopzetten. Die brief hebben we ook van ING ontvangen, dus de bank is ook via Triodos al ingelicht.

De overstap levert ons geen financieel voordeel op maar dat was ook niet het doel. We wilden juist naar een voor ons gevoel duurzamere bank. Daar waar wij bij ING betaalpakket met 2 passen 50 euro per jaar betalen met een creditcard vorig jaar (tarieven 2017 zijn verhoogd! alsook een pakket aanbod) gaan we bij Triodos per 2017 tarieven 4,70 betalen voor 2 wereldpassen met internetbankieren en een spaarrekening erbij. Extra zullen wij een onafhankelijke creditcard nemen die aan de Triodos bankrekening gekoppeld kan worden.
Eerlijk gezegd zou ik het liefste geen creditcard meer nemen omdat we er amper gebruik van maken. Echter komt het nog wel te pas tijdens vakanties. Zo hadden we vorig jaar voor autoverhuur wel een creditcardnummer nodig en reserveer je soms ook hotels met een creditcard.
Een voordelige creditcard lijkt ons de mastercard en zullen we aanschaffen zodra we deze ook echt nodig hebben. Dat zal waarschijnlijk eind augustus worden.

Als ik nu ING en Triodos vergelijk zijn er 4 minpunten bij de overstap:

1) Bij ING hadden we geen identifier nodig (sms code via mobiel) als we via de laptop inlogde in MijnING, dat moet wel bij Triodos. Dat is omslachtig en niet praktisch als je anders gewend bent. Ik wil de identifier niet altijd bij me hebben. Betekent dat ik niet overal ter plekke spontaan iets kan kopen via internet via mobiel of laptop.
2) de app van Triodos is wat minder gebruikersvriendelijk, je moet eerst aantikken dan pas je code intoetsen.
3) Bij ING kon je diverse spaarpotten aanmaken onder hetzelfde rekeningnummer waarmee je zelf makkelijk je geld kon verdelen op de spaar. Bij Triodos heb je 1 bankrekeningnummer en een apart spaar rekeningnummer. Je kan extra spaarrekeningnummers aanvragen maar dat moet allemaal via papier (kopie paspoort). Extra rekeningnummers vind ik niet praktisch. Dus houd ik bij mijn boekhouding zelf alle reserveringen apart en staat het allemaal totaal op 1 spaarrekening.
4) contant geld kan bij Triodos tegen extra kosten via GWK worden overgezet naar rekening. Dat komt zelden voor maar als je actief verkoopt via Marktplaats en veel contant geld in ontvangst neemt dan is dat wel om rekening mee te houden.

Ondanks al deze luxe minpunten is er ook wel mee te leven en hecht ik toch meer belang bij het gevoel dat we bij een duurzamere bank zitten. Wel hoop ik van harte dat Triodos nog door ontwikkelt in gebruikersvriendelijkheid.

De mobiele app is prima tot transacties t/m 750 euro zonder identifier en staat het geld bij meeste banken dezelfde dag na een paar uur al bij de ander.

6 opmerkingen:

  1. Een tip voor je creditcard, als je die aan gaat schaffen: de Mastercard kun je ook via Euroclix doen. Krijg je al wat clix als je 'm bestelt en daarna ook voor alle aankopen. Bovendien was hij ook behoorlijk goedkoop, goedkoper dan rechtstreeks of dan de grote andere kaarten.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Aah reuze bedankt voor je tip, was ik niet op gekomen als euroclix gebruiker en ja mastercard is voordeliger dan visa.

      Verwijderen
  2. Ik had dezelfde tip als LLMM.

    Vergeet zouden wij in heel graag overstappen naar een duurzame bank. Punt is dat wij hypotheekkorting krijgen omdat onze betaalrekening is gekoppeld. Dat hout ons tegen om over te stappen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja dan zal de korting meer opleveren dan overstappen. Ja super die tip van jullie! 15 euro per jaar na 1 jaar gratis. ik wacht nog even het juiste moment af om te doen.

      Verwijderen
  3. Jammer dat Triodos als eerste de spaarrente helemaal op nul procent zet. Je kunt altijd nog bij Leaseplanbank of MoneYou sparen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja en dan stopt ING ook nog eens met het pijplijn plan. Nou die 0.0 maakt niet zoveel verschil met hun 0.1% rente. Daar werd ik ook niet warmer van. Maar goed het mag eigenlijk geen spaarrekening meer genoemd worden.

      Wel mooi dat ING toch overstag gaat, ondanks dat zij we wel blij met de overstap en van die 0.1% verlies verliezen we ook niet zoveel. Sparen zal toch via andere wegen moeten gaan, dank voor de tip van Leaseplan en MoneYou, zal me er in verdiepen.

      Verwijderen