Verlossende aflossers: Beleggen de volgende stap

donderdag 20 april 2017

Beleggen de volgende stap

Onder de consuminderland bloggers wordt naast extra aflossen ook veel gesproken over Financieel Onafhankelijk worden en beleggen. Onze voorbeelden en inspiratiebronnen zijn er velen waaronder de Canadees Pete Adeney, blogger van Mr. Money Mustache. Een geheel afgeloste woning en/of hypotheek is een geweldige stap, nog mooier Financieel Onafhankelijk worden voor je pensioen of zoals Mr. Money Mustache voor je 30e. Er is hier een Engelse term voor FIRE (Financially Independent, Retired Early). Nu is 30 geen leeftijd wat wij kunnen realiseren maar toch is het inspiratie om al zou je een kwart doen al leuk en lekker zou zijn.

Om financieel onafhankelijk te worden moet je geld met geld maken. Gezien sparen op de bank niets meer oplevert in deze eeuw, is Beleggen wel interessant. Steeds meer mensen worden er van bewust om veel meer op zij te zetten voor later. Zo kan je binnen 10 jaar Financieel Onafhankelijk (FO) worden als je 64% van je inkomsten kan wegzetten dmv bijvoorbeeld beleggen in solide aandelen/obligaties. Er zijn vele blogs te vinden met uitleg hierover.

Afgelopen maandag las ik via blogster van in10jaarFO een interview met een Nederlandse man van 40 die al 3 jaar FO is. Hij zet uiteen hoe hij dat heeft gedaan en hoe hij leeft. Nu zijn wij 48 en 49 jaar en nog niet in de positie om 64% op zij te zetten. Wij zijn al blij als we binnen 10 jaar volledig hebben afgelost op onze Hypotheek. Maar goed we dromen wel en dus bleef ik afgelopen maanden meer lezen over Beleggen onder de bloggers. Vooral ook omdat het hele Beleggen maar niet goed tussen mijn oren komt te zitten. Daarnaast was Beleggen altijd iets voor de mannen met knappe koppen. Maar gezien er in consuminderland nu mensen zoals Jij en Ik er aan beginnen en er velen hun aanpak delen, kom je erachter dat het allemaal niet zovervanjebedshow is. Enige wat nog tegenhoud is dat het eng is en je geduld moet hebben met geld waar je lang vanaf moet blijven. Gelukkig zijn er blogs als mr. FOB (Financieel Onafhankelijk in Nederland) die uitgebreid in eenvoudige taal uitlegt wat het inhoud en hoe je het kan doen AANRADER VOOR DE NIEUWSGIERIGE! Het heeft er wel voor gezorgd dat ik / wij nu stappen kunnen maken en het ook willen gaan doen.


Momenteel zitten we er financieel zo gezond voor dat we ons doel om 15.000 euro per jaar extra af te lossen ruim halen, nog overhouden om op vakantie te gaan en zelfs nog wat extra te reserveren. Mede ik ook lees dat een combi van aflossen/beleggen ook rendabeler kan zijn en wij 10 jaar de tijd hebben om af te lossen willen we nu ook een start maken. Het idee is om 1/4e maandelijks te gaan beleggen, 3/4e af te gaan lossen. Hoewel wij geen 30-ers zijn en niet in 10 jaar financieel onafhankelijk zullen zijn willen we toch wel veel meer vrijheid creëren als we 60 zijn. Dan kunnen wij bijvoorbeeld ons appartement gaan verhuren en daarvan leven op een geheel andere plek en wie weet al snoepen van de investeringen zodat we minder hoeven te werken. Een soort parttime pensioen.

Volgende maand zal ik me dan bij DeGiro aanmelden en mijn eerste investering doen. Spannend en reuze benieuwd. Het is wel een interessante hobby om mee bezig te houden naarmate ik er ook meer van snap. Nog een maand zelf om me overal op in te lezen.

Mooi detail is dat onder de bloggers veel vrouwen zich hier mee bezigen of over bloggen, zie mijn lijst onder. Dus dat het alleen echt iets is voor mannen is toch ruim achterhaald :-)

Mooie blogs om zelf ook in te verdiepen:

UITLEG EN AANPAK VOOR BEGINNERS
Een greep uit mede bloggers
MENSEN ZOALS JIJ EN IK DIE ER MEE BEGONNEN ZIJN EN AF&TOE OVER BLOGGEN:
Mocht ik nog interessante blogs vergeten zijn voor mensen die willen beginnen, geef je blog maar door.

15 opmerkingen:

  1. Dank voor de vermelding. En heel veel mooie rendementen toegewenst..

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je, zodra ik start zal ik jullie link gebruiken. Ik denk dat mr FOB meer mensen binnenhaalt met zijn link. Wel enorm veel asn hem te danken maar hoop via deze blog hem weer enorm verdiend te promoten.

      Wordt vervolgd 😊

      Verwijderen
    2. Leuk dat je mijn blog noemt en er wat aan hebt. Succes met je keuzes!

      Verwijderen
    3. Verdiend want je geeft heel veel info die goed te volgen is voor een beginner. Veel info om weer te raadplegen als het niet bleef hangen. Bepalende factor naast de andere om de stap te maken. Nogmaals dank!

      Verwijderen
  2. Flink wat bekende namen! Ik mis alleen mijn eigen blog over dit onderwerp :).
    gelddromer.nl. Ik ben afgelopen jaar gestart met beleggen en heb daar al aardig wat over geschreven. Succes met jullie eerste stapjes!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Bedankt voor de vermelding! Bij mij heeft het lezen van blogs hierover de drempel om te gaan beleggen toentertijd ook enorm verlaagd. Ik zie ook eigenlijk geen alternatief als je je geld wilt laten groeien. En je kunt het risico behoorlijk goed spreiden. Zolang je maar voor de lange termijn belegt.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank Lonica voor je reactie en bekrachtiging op de keuze. Wat is voor jou lange termijn? Gewoon even voor de meelezers en mezelf 😊 Ik vind 10-12 jaar voor ons lang.

      Verwijderen
    2. Ik denk eigenlijk nog wel aan iets langer, minimaal 15 tot 20 jaar. Maar dat wil natuurlijk niet zeggen dat je op kortere termijn geen goede rendementen zou kunnen halen. Je bent alleen wat afhankelijker van de conjunctuur.

      Het gaat er denk ik om of je op je handen kunt zitten als de koersen een tijdje dalen. Als je voor de lange termijn belegt is dat namelijk niet zo erg. Die koers trekt wel weer bij. Zoek er eens wat grafieken bij van koersen uit het verleden. Stel, je legde in 1990 een bedrag van 1.000 euro in. Hoeveel was dat waard in 1995, 2000, 2005, 2010 en 2015? Je zult zien dat de verschillen tussen de ene 5 jaar en de andere 5 jaar best groot kunnen zijn, maar dat dit over de langere termijn afvlakt.

      Maar hier spreekt een medebeginner hoor! Ik moet nog zien of ik op mijn handen kan zitten bij sterk dalende koersen... En, zo simpel is het ook wel weer: als ik dat beleggingsgeld opeens toch nodig zou hebben vanwege financiële nood, dan kan ik er gewoon bij. Anders dan geld dat je in je hypotheek of in een pensioenvoorziening stopt.

      Verwijderen
    3. Ja daar ga ik maar van uit. Deel je mening over de pensioenvoorziening. Zelf wil ik dan gaan voor 12 jaar maar als er dan crisis is dan kan de uitloop altijd nog naar 15-17 jaar als we dan 65 zijn en het herstel zich toont. Geld wat je nu kan missen en later desnoods met minste rendement kan aanspreken is altijd lekker lijkt me. En al zou ik voor de helft onafhankelijk zijn. Er zijn nog zoveel variaties en mogelijkheden en met aow en afgelost huis toch al ruime mogelijkheden. En wellicht hoef ik later niet zoveel meer te willen :-) Nog beter ...

      Verwijderen
  4. Op dit moment doen wij (60 en 58 jaar) vooral aan crowdfunding; levert een vaster rendement op dan beleggen op korte termijn. Op langere termijn is beleggen zeker interessant, maar gezien onze leeftijd vind ik het risicovoller in de huidige aandelenmarkt om in te stappen.Daarnaast hebben we onze aflossingsvrije hypotheek teruggebracht naar de helft van de WOZ-waarde. Bruto-woonlasten zo'n 300,00 voor een ruime gezinswoning met garage; prima te dragen ook na ons pensioen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank voor je reactie, leuk om te lezen hoe ieder zijn aanpak heeft en met welke leeftijd, geeft vast weer anderen inspiratie.

      Ja met jullie leeftijd lijkt met dat ook geen keuze, vind dat wij het nog net kunnen maar dan is het hopen dat de gezondheid blijft. Jullie aanpak vind ik ook mooi. Zelf wil ik niet zoveel in crowdfunding meer steken maar jullie hebben het zo ook prima voor elkaar.

      Verwijderen
  5. Toevoeging: rente staat nog 13 jaar vast.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Is overstappen en/of kleiner gaan wonen geen optie? Of zitten jullie al lekker op jullie droomplek in jullie droomwoning?

      Verwijderen
    2. We zitten al relatief laag voor aflossingsvrij; 2,9%. Willen op den duur naar 033 om dichter bij de (klein)kinderen te zitten, maar daar rijzen de huizenprijzen inmiddels zo de pan uit, dat we er qua ruimte óf woonlasten zo op achteruit gaan, dat we het daar op dit moment niet voor over hebben. We wonen verder in een heerlijk huis, in een fijne omgeving; dat is ook wat waard!

      Verwijderen