Verlossende aflossers: Winkeltje spelen met Etsy

vrijdag 5 mei 2017

Winkeltje spelen met Etsy

Ik zit nu 2 maanden op Etsy een onlineshop voor particulieren of bedrijfjes die of spullen zelf maken en verkopen of oude spullen (vintage) verkopen of misschien wel tussenpersoon zijn.

Inmiddels heb ik 4 verkopen gehad waarvan 3 echte. De 1e was een test met Natasja om te kijken hoe het werkt. Een paar dagen daarna werd door iemand uit California de koffiemolen (logo van de winkel) gekocht. Dat was reuze spannend en na een paar wkn kreeg ik dan ook mijn review. Deze laatste was zeer belangrijk. Vervolgens werd het wat rustig totdat ik tijdens mijn weekendje weg naar de Eifel in Duitsland een 2e bestelling kreeg. Weer van iemand uit Amerika en dit keer mijn kleine zilveren kruisje. Deze week ontving ik daar een 5 sterren review van en zo wist ik dat het aangekomen was want via track&trace kreeg ik na transit geen update meer via PostNL.

Afgelopen weekend kreeg ik mijn 3 echte verkoop: 4 kleerhangers Hindeloopen schilderkunst en dit keer uit Frankrijk! :-) Ook leuk!! Heel toevallig gaan wij over 2 wkn naar Frankrijk in de buurt van Bordeaux en deze klant woont in Bordeaux. Dus ik mailde haar of ze niet de verzendkosten (13 euro met track & trace) terug wilde en of ik het kon afgeven in ruil voor wat tips waar te eten en drinken in Bordeaux. Echter kon ze niet wachten want was nodig voor haar boutique. Ze gaf me wel haar tips en wilde het snel opgestuurd krijgen. Deze keer is de track&trace wel tot aan de deur doorgegeven met de PostNL app. Maandag verstuurd en gisteren bezorgd. Wel interessant om te weten hoe lang dit duurt naar de diverse landen. Het was bij de eerste verzendingen best spannend.

Ik heb van andere Etsy winkelhouders begrepen dat verkoop in het begin heel langzaam gaat en dat het pas snel gaat lopen als je meer dan 100 items hebt weten de verkopen. Inmiddels heb ik met mijn 3 internationale verkopen en 2 reviews al een goede start dus verwacht wel dat het nu steeds beter gaat. Men weet nu dat ik betrouwbaar ben en dat het aankomt.

Leuke van Etsy is, is dat je via statistieken veel bezoekers ziet die aangeven wat ze leuk vinden. Dus je kan zien waar de interesses zitten. Niet dat dat meteen tot verkoop leidt maar er is wel vraag naar veel wat in mijn winkel staat momenteel.

Met de 3 verkopen krijg ik nu wel zin om bij de kringloop te gaan struinen en in de Etsy etalage te gaan zetten. Gelukkig ligt zelfs de Hindeloopen schilderkunst goed in de interesses wereldwijd en ligt dat bij de Kringloop juist erg goedkoop en impopulair te wezen.

Onlangs was er op tv een item over antiekwinkels die geen staartklok meer weten te slijten en dat alle oude 'meuk' van goed vakmanschap of materiaal niet aan de straatstenen kwijt te raken zijn in Nederland. Men heeft er geen enkele interesse meer in en geeft eerder voorkeur aan de nep vintage look van de trendhopper winkels of zelf de Action. Toch is er 1 grootinkoper in Nederland die alle oude impopulaire spullen opkoopt en in een hele grote loods opslaat. Hij is een van de weinige die er wel wat aan verdient. Zo blijkt aan buitenlanders waar oa. de Chinezen met een lijst van 'wannahaves' overvliegen om in te kopen.
Zo is ook Etsy de etalage naar de wereld toe en heb je een veel groter bereik dan marktplaats. Met niet te grote vintage spullen die je goedkoop inkoopt bij de kringloop is het een mooi middel om winkeltje te spelen. Dus daar ga ik het komende jaar eens mee experimenteren. Zo 'hossel' (nieuwe term voor bijverdienen, heb ik van de week geleerd via blogs) ik wat bij.

Zelf interesse om te beginnen via Etsy? Maak dan je eigen winkeltje aan via deze link, dan mag ik weer 40 gratis 'listings' (winkelitems) aanmaken welke normaal 0,20 eurocent per listing kost :-)

15 opmerkingen:

  1. Ik dacht dat het alleen eigenmaakte spullen verkoop was. Het is dus een MP wereldwijd. Ik ga me er eens in verdiepen omdat ik nogal wat anzichtkaarten te verkopen heb misschien is dat een goede weg.
    Catawiki is ook weer een andere voor verzamelaars. Ga me er verder in verdiepen

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Absoluut een internationale marktplaats en als het vintage is mag je het ook verkopen. Je kan goed markt onderzoek doen bij Etsy wat populier is. Dat is denk ik ook de kracht oa de info die je deelt met elkaar en vergaart. Ook bij verkochte spullen bij andere. En vindbaar via Google!

      Verwijderen
    2. Eerst nog weekje weg dan ga ik eens goed kijken.

      Verwijderen
  2. Leuke tip. Mag ik je toestemming om dit verder te onderzoeken en een blog te schrijven met een verwijzing naar jouw blog?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja uiteraard, voelen vereerd.

      Verwijderen
    2. Ik heb veel artikelen gelezen. Er zijn in de VS heel veel mensen die met heel hard werken iets verkopen. Hetzelfde komt voor met Marktplaats. Jammer.

      Verwijderen
    3. wat bedoel je precies? wat is er jammer aan, dat je hard moet werken?? dat is niet OK?

      Verwijderen
    4. 17 dingen verkocht op Etsy zag ik. Hoe ervaar je Etsy nu na zo een lange periode? Blog?

      Verwijderen
    5. Ik ga daar volgend jaar wel over bloggen als ik 1 jaar verder bent. Maar ik zie het als hobby en dan is het reuze leuk.

      Verwijderen
  3. Ohhh wat leuk, ik ben al jaren Etsy fan en heb een lege winkel :) Zal jullie winkel opzoeken en toevoegen aan de favorieten.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja leuk, dan favo ik jou weer. Wil je de winkel niet weer eens vullen?

      Verwijderen
  4. Ik moet zeggen dat ik Etsy nooit helemaal begrijp maar er steeds meer enthousiaste verhalen over hoor. Misschien moet ik me er toch eens écht in gaan verdiepen :) ...

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hoi. Voor de gratis listing heb ik je email adres nodig ;-)

    BeantwoordenVerwijderen