Verlossende aflossers: Geld verdienen met fietsen naar je werk

maandag 17 juli 2017

Geld verdienen met fietsen naar je werk

Het is eigenlijk een gekke titel maar in mijn geval is het wel zo. Ik heb ontdekt dat ik geld kan verdienen met fietsen naar mijn werk. Mijn reiskosten met OV wordt door werkgever volledig vergoed zodat ik niet met de auto naar werk hoef. Maar nu blijkt dat de arbeidsvoorwaarden ook nog aanbiedt dat je ondanks je mobility kaart (OV reiskaart) ook nog je reiskosten kan declareren als je incidenteel met de auto of ander vervoermiddel zou gaan. In mijn geval dus de fiets.
Een andere mogelijkheid is of altijd met je auto, brommer, speedbike of fiets te gaan waarbij je de mobility kaart opzegt. Met de auto op een OV vriendelijk woon werk traject rekenen ze 0,06 euro cent maar voor de fiets toch weer 0,19 euro cent per km. Ik zit op een OV vriendelijk woon werk traject.

Ik heb standaard voor de mobility kaart gekozen omdat ik woon werk van Hoogland naar Utrecht (26km) met trein logisch vond. Ik ga dan met gewone fiets naar Amersfoort CS, daar de intercity naar Utrecht CS om vervolgens bij heel slecht weer de bus nog te pakken of lopend (15 min) naar kantoor. Helemaal prima want van deur tot deur 55 minuten.

Echter met het mooie weer en mijn oude liefde voor fietsen, naar woon werk, (zie gave routeweergave op Relive) ben ik vanaf mei weer op de racefiets gestapt om minstens een paar keer per week op de fiets te gaan. +/- 52 km heen en weer wat ruim een uur heen en terug fietsen is met nog 15 minuten voor douchen en omkleden.

Vorige week attendeerde Natas mij op de voorwaarden van werk dat je met fietsen een vergoeding kan krijgen en bij navraag blijkt dat zo. Ik kan kiezen om mijn mobility kaart in te leveren en aan te geven hoe vaak ik op de fiets kom wat dan standaard 0,19 euro cent per km vergoeding geeft waarbij je met slecht weer de trein alsnog mag pakken met behoud van vergoeding. Of dat je incidenteel je vergoeding neemt.
In mijn geval werk ik 4 dagen waarbij ik inmiddels wekelijks 3x per week het fysiek kan opbrengen. Ik wil overigens deze week 4 dagen proberen maar realistischer is gemiddeld 3 dagen omdat ik ook aan hardlopen doe en mijn lijf nog niet zo conditioneel goed is dat woon-werk dagelijkse routine is.

Deze vergoeding is wel een stimulans om te kijken hoe vaak en lang ik het kan volhouden. Want met mijn traject krijg ik 10,49 euro vergoed. Hierbij rekent de werkgever woonadres tot aan kantoor wat volgens hun berekening 27,6km (2x 55,2km) is.
In de praktijk is mijn kortste route 26km heen en 26,5km terug. Terugweg omdat ik stoplicht en reistijd technisch beter 500 meter meer kan trappen naar huis.

Ik heb afgelopen maanden tot op vandaag 19 x gefietst naar werk en terug. In mei 6x, juni 7x en juli staat nu op 6x wat me al 199 euro ongeveer oplevert. Afgelopen maanden kan ik nu met terugwerkende kracht declareren.

Wellicht is inruil van mobility kaart nog slimmer maar in de herfst weet ik niet of ik 4x naar werk kan opbrengen en in de wintermaanden is een racefiets naar werk geen aanbeveling.

De reiskosten vergoeding kan ik gebruiken voor de jaarlijkse winterbeurt van de fiets wat al gauw in de 500 euro kan lopen. Denk hier bij aan nieuwe kabels, banden en tandwielen. Maar met nog een paar mooie maanden te gaan tot aan mijn vakantie zal ik zeker dit makkelijk er uit kunnen fietsen.

Fietsen naar werk is niet alleen financieel aantrekkelijk, het is gezonder voor het milieu en vooral ook gezonder voor jezelf. Ook is het het beste moment om mijn hoofd leeg te krijgen. Je komt altijd voldaan op werk of thuis. Zelfs in het donker, met regen en/of wind is mijn ervaring.
Nu ik er ook weer helemaal in het fietsen zit voel ik me zoveel beter. Niet alleen conditioneel maar ook de beleving van reizen naar werk en naar huis. Denk aan genieten van natuur en de endorfine bij het zien van flora en fauna en de frisse start als je na het douchen bent omgekleed en de dag gaat beginnen. Daar kan een autorit met of zonder file niet tegen op en zelfs de trein die op tijd rijdt kan dat gevoel niet evenaren.

Dus reizen met de fiets naar werk is WIN WIN WIN. Blogger Geld is tijd had al een ander invalshoek over de voordelen van woonwerk en hij heeft gelijk want de gezondheid die het je geeft tijdens woonwerk verkeer geeft je de conditie om privé ook mooie doelen te behalen.

Voor mensen die denken ooh wat ver en wat kost het een tijd. Ook ik moest weer langzaam opbouwen maar als je het eenmaal doet dan is opstaan geen probleem en vind je het heerlijk.

Natasja gaat op haar sporthybride een paar keer per week naar werk (21km Hoogland - Hilversum) en die komt ook altijd voldaan terug. Per 1 september zal zij overigens ook in Utrecht gaan werken bij de zelfde werkgever als ik :-) Onze auto wordt overbodig door de weeks :) maar die houden we toch nog aan hebben we besloten. Echter fietst Natasja minder hard met haar fiets en zullen wij voor haar een Speed pedelec overwegen. Dat is een grote aanschaf maar voor woon werk tot diep in de wintermaanden is dat wel een interessante. Het is nog sneller op werk komen dan ik (35-40 min) en met de reisvergoeding over 5 dagen zeer interessant op onze afstanden naar werk.

14 opmerkingen:

  1. Heel herkenbaar. Ik fiets ook, weliswaar een kortere afstand, maar zou het niet willen ruilen voor de auto. Ook niet met slecht weer. Lang leve de endorfines

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Kort of lang maakt niet uit, een fietsrit is per definitie heel lekker en ja super den endorfines :-)

      Verwijderen
  2. Goed bezig! Die speed pedelecs verdienen zich ook in no-time terug. Persoonlijk vind ik pedelecs erg fijn, omdat ik bij hen in de slipstream kan gaan hangen:-P.
    Overigens heb ik dit weekend weer een fietsdoel gehaald: ik ben in 1 dag van Pieterburen naar de St Pieterberg gefietst

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik heb sinds een maand een nieuwe, lichtere forensen fiets. Gekocht via het fietsplan van mijn werk. Het is 8 km naar mijn werk, en zolang het buiten licht is neem ik de fiets. Ik begin om 0700 maar het is nu nog licht wanneer ik vertrek van huis. Vooral de fiets rit naar huis terug vind ik fijn. Dan kom ik relaxed thuis.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja dat fietsplan is super en 8km is ook al lekker zat hoor. Ik vind met de gewone fiets (5km) naar station al een verademing ten opzichte van de bus waar je altijd maar moest zien of deze op tijd was en niet onnodig lang moet wachten. Zelfs als het donker wordt kan je aan wennen hoor en heeft ook wel wat zeker met heldere avond en maan.

      Verwijderen
  4. is echt heerlijk he, ik fiets als het even kan ook van Utrecht naar Baarn! we wonen in zo'n mooie omgeving!!!!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja zeker heerlijk en ondanks dat ik langs de Oude Amersfoortseweg fiets is de belevenis daar nog heel veel groen en vogels dus mag zeker niet klagen. Leuk dat jij ongeveer het zelfde traject fietst!

      Verwijderen
  5. Gogogo girls!
    En het regent bijna nooit....ofwel, kijk maar eens op de website "hetregentbijnanooit" Leuke site van een woonwerkverkeer fietsmeneer die al sinds 2013 grafiekjes bij houdt over droog of natte ritten.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja leuk is die site. Ik weet uit ervaring dat statisch je meer tussen de aangekondigde buien door fiets dan er in. Meestal vind ik regen ook nog niet zo erg. Met racefiets is met rond de 0 graden echt een no go.

      Verwijderen
  6. Lekker zeg!! Ik hoef het voor die ene dag in de week niet te doen, want dat zou me in totaal een besparing van de reiskostenvergoeding van €50 opleveren, terwijl ik dan per keer zo'n 70 km (snelweg) moet fietsen, dus dat is qua tijd enzo niet haalbaar. Jouw afstand vind ik trouwens ook een behoorlijke! Het is inderdaad win-win-win, maar het is toch een prestatie!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja 70km is mij ook te ver en 1x in de week dan haal je dat er niet uit nee.

      Verwijderen
  7. Gaaf om dit te lezen. Ik ben mij aan het trainen om full time te gaan fietsen. Woon in Ede en werk in Utrecht. Ik heb een speed pedelec. Tot nu toe lukt het me om 3x heen en weer te fietsen. Streef nog 2 dagen erbij... en binnen mum van tijd heb ik mijn fiets eruit gefietst en kan ik mijn reiskosten volledig storten in mijn hypotheek. Ik genet enorm van het fietsen, van de natuur en kom helemaal in rust thuis. Geen stress meer. Een heerlijk vermoeid lichaam en verzekerd van een goede nachtrust.






    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Wat leuk dat je dit deelt. Dat is dus 42km heen. Goed te lezen dat je dit met een speed pedelec doet en wat het ook jou doet dat fietsen. Alles wat je zegt met fietsen dat herken ik ook en dat is niet uit te leggen aan mensen die het zelf niet doen. Dat moet je doen en ervaren.
      Wat betreft dagelijks dan is de kunst ook de energie meer te verdelen over de dagen dus minder intensief te fietsen, maar dat vind ik zelf ook lastig als ik weer lekker uitgerust bent.

      Verwijderen