Verlossende aflossers: Voorlopige belastingteruggave stoppen of ieder jaar aanpassen?

maandag 17 augustus 2015

Voorlopige belastingteruggave stoppen of ieder jaar aanpassen?

Nu we per deze maand onze spaar-hybride hypotheek hebben omgezet naar annuitair en we sinds vorige maand extra aan het aflossen zijn krijgen we meer belastingteruggaaf op de hypotheekrente dan bedoeld voor dit jaar. Immers onze hypotheekschuld daalt nu. Hiermee kom ik in de overweging om de voorlopige teruggaaf stop te zetten mede we met ons consuminderen en sparen ook de brutolast kunnen bekostigen per maand. De vraag is nu: wat is wijsheid en vooral voor mij, wat is prettiger? Jullie reactie of advies is welkom.

OPTIE 1
Moet ik elk jaar een wijziging in de voorlopige belastingteruggaaf doen zodat we nog wel maandelijks onze teruggaaf op de rente krijgen wat zorgt dat we sneller tot geld beschikken om tussentijds af te lossen?

NADEEL, ik heb geen vaste baan en dus zijn mijn inkomsten nu wisselend of niet voor lange tijd gelijk. Dit inkomen bestaat nu nog uit geld van UZB en klein deel UWV, maar over paar maanden kan dat totaal weer anders zijn als de tijdelijke baan afloopt. Bij de wijziging vraagt de belasting om mijn loon.

OPTIE 2
Of zeggen we de voorlopige belastingopgaaf op zodat we elk jaar achteraf pas in 1 keer de juiste renteteruggave ontvangen. Dan beschik je niet tussentijds over de teruggaaf maar kunnen we deze wel in 1 x per jaar als aflossen indienen?

Mijn voorkeur gaat uit naar laatste optie. Maar wat raden jullie me aan?

Zelf heb ik deze informatie op blog.eyeopen.nl al gevonden over wijziging of stopzetten van voorlopige belastingteruggave.

7 opmerkingen:

  1. Hierbij een test of ik nu voor iedereen de reactie mogelijkheid heb opengesteld. Ik hoop op reacties van anderen met hun ervaringen en tips. Groet Rose (bolgster)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Zelf hebben wij het stop gezet toen we begonnen met extra aflossen. Ik zou het een heel vervelend gevoel vinden om terug te moeten betalen.
    Wat we nu per jaar terug krijgen kan meteen naar de aflossing of op de spaarrekening.
    Dus mocht je financieel uitkomen zonder de teruggave, is dat een optie.

    Ik heb inderdaad al eens eerder willen reageren, maar dat mislukte. Dus hopelijk gaat het nu goed :)

    Manon

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank voor je reactie, en het plaatsen werkt 😊 ja ik geef ook voorkeur om in een keer terug te krijgen achteraf.

      Verwijderen
  3. Wij hebben het eerste jaar dat wij extra afloste het bedrag verlaagd. Dat kan gewoon een fictief bedrag zijn. Daarna hebben wij het geld apart gezet en per 1 januari toen stopgezet.Wij ontvangen de belasting teruggave nu eens per jaar en dat is echt fijn. Een mooi bedrag dat dan direct naar de aflossing kan of naar iets wat je zelf wilt.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja zo iets zat ik ook te bedenken om per 1 januari stop te zetten. Ik vind alleen dat wijzigingsformulier wel vervelend omdat ze van alles vragen wat ik nu ook niet helemaal weet om tussentijds te verlagen. Misschien nu direct stoppen. Dit jaar totaal toch al een extra aflossing van zeker 15.000 euro.

      Verwijderen
  4. Als je nu elke maand je HRA aflost betaal je daar alweer geen rente over, terwijl als je het in juni/juli krijgt betaal je toch weer een wat extra rente.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja dat snap ik, maar anders moet ik iedere keer wat ik teveel ontvangen weer afgeschreven zien worden met een rente die ze doorberekenen (geloof ik). Trouwens ik wilde de voorlopige aanslag wijzigen maar wat een gedoe en ik weet niet hoe ik het moet stoppen of desnoods halveren. Ga er vrijdag maar eens over bellen.

      Verwijderen