Verlossende aflossers: 2e extra aflossing betaald

maandag 24 augustus 2015

2e extra aflossing betaald

Paar weken geleden kwamen we, bij onze aanvraag voor extra aflossing bij Quion, er achter dat we zelf het geld moeten overmaken ipv via automatische incasso. Ze hebben het extra aflossen versimpeld bij Quion. We kunnen nu zelf bepalen wanneer we het geld overmaken en hoeven dit niet meer aan te kondigen. Zolang je voor de eerste van de maand het geld overmaakt verwerken zij dit voor je en gaat het die nieuwe maand in.

Ik had gepland om morgen het geld over te maken maar kon vandaag niet meer wachten. Onze 2e 3.000 euro stond immers al klaar. Het geeft een heel lekker gevoel, ondanks dat nu onze spaarrekening echt leeg is op de Onvoorziene Zaken spaarpot na.

Volgende week gaat het eerste bedrag van onze maandelijkse hypotheeklast va het annuitaire leningsdeel van de rekening af. Dat is nog zonder deze extra aflossing. Daar kijken we dan weer begin oktober naar uit. De nieuwe hypotheeklast is nog een verrassing omdat ze (helaas) geen overzicht hebben gestuurd van de omzetting.

11 opmerkingen:

  1. Wat een heerlijk gevoel he? Wij kunnen er ook enorm van genieten om af te lossen op onze hypotheek. Jullie zijn in ieder geval lekker bezig met het aflossen op jullie hypotheek!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Nou en of, ben zo blij dat ik via jullie blogs tot inkeer ben gekomen en gewoon ben gaan starten. Geeft een zeer goed gevoel

      Verwijderen
  2. Verslavende 'hobby'! Als ik een extra aflossing heb gedaan, richt ik me alweer op de volgende datum en aflossing. Voelt zo heerlijk om weer een deel van je schuld weg te kunnen strepen. Wij hebben dat visueel gemaakt door een huis te tekenen wat in blokjes is verdeeld. Ieder blokje is € 1000. Iedere aflossing wordt er heerlijk gekleurd. Inmiddels is de begane grond echt van ons zelf :)

    Vraagje: dit jaar is je plan om € 15.000 af te lossen (terwijl je maar een half jaar hebt) en volgend jaar 'maar' € 5000.
    Waarom leg je daar je doel stukken lager?
    Manon

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Gezien ik een tijdelijke baan heb, weet ik niet hoe ik komende jaren er financieel voorsta. Dus conservatieve schatting. Bij gelijkblijvend inkomen kan er meer. Dit jaar is met aflossen ook de omzetting van hybride spaar naar annuïteit meegenomen a 9.000 euro.

      Momenteel ziet het er naar uit dat we wellicht nog meer kunnen aflossen dit jaar. Maar dan moet ik minstens nog 2 maanden mijn baan behouden.

      Verwijderen
    2. Oké, duidelijk. Ik vond het verschil zo groot namelijk.
      Heerlijk gevoel als je (waarschijnlijk) meer af kunt lossen als gedacht.
      Zelf ben ik nu twee maanden mijn baan kwijt. Na drie jaarcontracten werd ik bedankt. Zo jammer, want mijn salaris kon compleet naar de extra aflossing.
      Nu op zoek naar wat nieuws, wat helaas niet meevalt. Ik ben 40+ en dat wordt al als 'oud' gezien :(
      Maar niet getreurd, ben blij dat we financieel niet in de problemen zijn gekomen. Ik vind wel weer wat.
      Manon

      Verwijderen
    3. Ja zeker een goed gevoel. Het is even slikken inderdaad, maar geeft de moed niet op met werk zoeken. Ik ben ook 40+ en meestal komt er iets op je pad waar je aanvankelijk niet aan had gedacht. Voor de toekomst ga ik van een minste uit, althans van wat ik eerder aan ww heb ontvangen. Het kan uiteraard nog slechter maar dan is het een stimulans om desnoods concessies in werk te maken om sowieso een minimum te ontvangen.

      Verwijderen
    4. Hi Manon, wilde ik nog laten weten, maar dat inkleuren van je huis is ook erg leuk zeg! Ik heb via de blog van http://watkosteengezin.nl hun Excel overzicht overgenomen met blokjes. Mag ik vragen van een voorbeeld van je huis. Is dat ook in Excel? De vorm van een huis is nog leuker!

      Verwijderen
    5. Hoi Rose,
      Ik heb het inderdaad in een Excel bestand staan. Op de ene pagina onze 'kleurplaat' en op een andere pagina de volledige berekening bij elke extra aflossing. Zo zie ik na de aflossing meteen wat de restschuld is, hoeveel de maandelijkse rente bedraagt en hoeveel procent van de woningwaarde we af gelost hebben.
      Zometeen weer een overboeking doen en 'kleuren'. Wij doen dat altijd aan het einde van de maand.
      De kleurplaat heeft even wat tijd gekost. Met het juiste aantal vakjes (en de juiste verdeling van de drie hypotheekdelen) heb ik een huis gevormd.
      Jammer dat ik hier geen foto's kan bijvoegen, anders had je een voorbeeld.
      Ik wil het best naar je doorsturen, kan ik hier ergens een mailadres vinden?
      Manon

      Verwijderen
    6. Dat heb ik hier niet neergezet maar fijn als je het wilt opsturen. Dat kan naar rixdol@hotmail.com

      Verwijderen
  3. Wat fijn dat je volgende aflossing gedaan is. Altijd 'leuk' om te weten wat het je uiteindelijk op gaat leveren!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Nou en of, ben zo blij dat ik via jullie blogs tot inkeer ben gekomen en gewoon ben gaan starten. Geeft een zeer goed gevoel.

      Verwijderen