Verlossende aflossers: Na lange blog stilte maar even een geluid

zaterdag 28 april 2018

Na lange blog stilte maar even een geluid

Van de week werd ik via twitter gepord door blogger Geld is Tijd dat ik genomineerd was via zijn Blog. Daar werd de vraag gesteld of ik een tijdelijke stop had die nog een doorstart zal gaan maken. Ik reageerde in het commentaar met een uitleg en kondigde aan dat ik weer ga bloggen maar nog niet aan toegekomen was. Bij deze mijn blog.

Vanaf mijn laatste blog van 8 januari is er veel gebeurd. Vanaf die datum zijn we druk geweest met leuke dingen doen en voor mij, vanaf 1 maart, de start van een nieuwe baan met een studie die ik in mijn vrije tijd doe.

NIEUWE BAAN = NIEUWE STUDIE
De grote oorzaak van niet bloggen komt toch echt door mijn studie Windows 10. Voor mijn nieuwe baan als Helpdeskmedewerker dat per 1 maart is gestart moet ik ook certificaten halen. Ik heb 7 maanden te tijd (einde van tijdelijk contract) om me als groentje waar te maken in de IT wereld om zowel ingewerkt te zijn als helpdeskmedewerker als certificaat houder van, in dit geval, Windows 10.

Wie mij vorig jaar had gezegd dat ik zou gaan studeren voor werk had ik voor gek verklaard. Vorig jaar had ik geproefd van het ambtenaren bestaan en vond ik dat wel gezegend. Goede voorzieningen, relaxte werk mogelijkheden. Helaas kon ik ivm budget niet blijven en moest ik me weer oriënteren op de arbeidsmarkt. Dat begon ik pas actief te doen na ons weekje weg in januari. Vlak na dat weekje viel mijn oog op de vacature op LinkedIn voor de functie waar ik nu voor ben aangenomen.
Ik werd uitgenodigd maar aanname was niet direct. Ze zagen het wel zitten met me maar ik miste wel de nodige ervaring zeker in dit kleine ICT bedrijf is helpdesk heel breed, lopen 1e en 2e lijns vragen door elkaar over een groot palet van klanten. Ondanks dat wilden ze me na een aantal kennismakingsgesprekken een kans geven. Ik was na het eerste gesprek voor mezelf al via Microsoft bezig met gratis studiemateriaal. Nog voor er zekerheid was dat ik aangenomen werd. Zij zochten naar een format om mij aan te nemen en ik kreeg vertrouwen dat ik de commitment kon maken om voor deze kans te gaan. Want welk bedrijf geeft een 49 jarige administratief medewerkster/webmaster een kans om zich bij te scholen om in een nieuw vak te gaan beginnen, in dit geval Helpdeskmedewerker? Ik was gevleid en voelde vertrouwen. Tot op vandaag ben ik dankbaar en ben ik druk bezig met studie. Nooit verwacht dit nog te willen doen in mijn vrije tijd. Zo zie je maar weer hoe iets lopen kan en waar je weer gezonde prikkels van kan krijgen om als mens door te ontwikkelen.

Om in het thema te komen van FIRE en HOT, deze verandering en kans heeft ook de kijk op onze toekomst verfijnd. We zitten al in het standje HOT en doen naar ons gevoel al aan een pre-pensioen maar ook nu het vertrouwen dat we niet perse zonder werk gelukkig kunnen zijn is een eye-opener. Met andere woorden, ik maak me voor de toekomst op mijn oude dag niet zo sappel dat ik lang moet doorwerken. Werken kan leuk zijn en als dat ook nog nodig is om je financieel te onderhouden dan is dat prima. Afgelopen 4 jaar heb ik voor diverse werkgevers gewerkt en dat heeft me eigenlijk bevordert in mijn persoonlijke groei.

Neemt niet weg dat wij verder willen om onze financiële afhankelijkheid te verkleinen. Dus hebben wij vorige maand nog een extra aflossing gedaan. Daar hebben we ons 2e doel mee bereikt: onder de WOZ waarde komen met onze hypotheekschuld. WOZ = 142.000 euro, onze hypotheekschuld 140.000 euro. Inmiddels hebben we vanaf 16 september 2016 18.000 euro afgelost.

LEUKE DINGEN DOEN
Dit jaar hebben we in recordtijd 4 landen bezocht. Dat is momenteel 1 land per maand gemiddeld :-) Te beginnen op 8 januari vlogen we voor een weekje naar Barcelona.
Sagrada Famlia - Barcalona
Vervolgens kregen wij in maart mijn neefje uit Indonesië over en hebben we met hem in 2 dagen naast plekken in Nederland ook Duitsland (Monschau) en België (Brussel) bezocht. Ook waren onze weekenden door van alles en nog wat tot vorig weekend volgeboekt.
3 landenpunt in Vaals voor we verder gingen naar Monschau en de dag er na naar Brussel
In februari kregen we bericht dat een zus van mijn vriendin uit Frankrijk bevallen was van een dochter die naar mij vernoemd was. Voor een rendez vous en om mijn naamgenootje te bezoeken zijn we afgereisd naar Luche (Sarthe) met aansluitend bezoekje aan Le Mans. Een lang weekendje weg. En zo kwamen we aan ons 4e land :-)
Rose et petite Rose
Met onze rit naar Le Mans hadden we ook onze eerste ervaring met BlaBlaCar. We namen een leuke studente mee die we onderweg in Parijs afzette. De vergoeding was 38 euro voor ons en voor haar een snellere rit naar Parijs vergelijken met de reistijd van een Flixbus voor zelfde prijsklasse.

Al die uitstapjes gaf ons lekkere energie en we genoten van de kleine vakanties.
Het weekend van 13-15 april stond al geruime tijd gereserveerd voor een weekendje in Vlaanderen om op 2 hondjes te passen in Keerbergen via TrustedHouseSitters. Een erg leuke ervaring en wederom een super weekend. Ook dit keer namen we via BlaBlaCar iemand mee die vanuit Utrecht naar Leuven moest en toevallig zondag ook weer terug toen wij naar huis gingen. Zo hadden wij naast het oppassen ook een dagje Leuven aangedaan. Ook het oppassen was zeer geslaagd.
Wandelen met Django en Trixi langs de rivier de Dijle. 
De komende maand hebben we ene afspraakloze agenda voor de weekenden en hopen we nog wat uitstapjes te gaan doen op de fiets in eigen land of wellicht weer even naar de Eifel. We wilden het eigenlijk dit weekend op de fiets door eigen land waar bij we dan weer gaan slapen bij Vrienden op de Fiets. Maar we vonden het toch iets te fris en is dit uitgesteld voor hopelijk een ander weekend in mei. Nederland is zo mooi in de lente.
Vrienden op de Fiets is een organisatie waar je adressen krijgt om voor 19 euro per nacht p.p. met ontbijt te verblijven als je op z'n minst lopend of fietsend aankomt op het adres. Afreizen per auto mag niet. Wat wij vorig jaar deden was bijv. onze auto bij Thorn parkeren en op de fiets af te reizen naar Simpelveld waar we 2 nachten verbleven en in de buurt verder rond fietste en wandelden. Een  jaarlidmaatschap kost 8 euro en je staat versteld in wat voor accommodatie je terecht komt. Vaak zijn het ook B&B's die er op aangesloten zijn.

Verder hebben we genoten in eigen land waar we trots op zijn: Rijksmuseum, Marken, vlaai in Maastricht, vis in Yerseke en Keukenhof.
Tulpenmanie :-) in Rijksmuseum
Marken 
Keukenhof
ETSY
Mijn Etsy winkeltje ligt even in pauze stand. Met al mijn ontwikkelingen op werk gebied en ons pre-pensioen leventje van leuke dingen is er al helemaal geen ruimte om iets met de winkel te doen. Het was een leuke tijd, heb best wat spulletjes verkocht maar nu geen tijd om winkeltje te spelen.

CRYPTOCURRENCIES
De investering heb ik tot de grote neergang in februari stopgezet na een ruime 5.608 euro inleg. Daar heb ik tot op heden nog niets uitgehaald. Met het tijdelijk inklappen van de munten ben ik daar ook mee in winterslaap geraakt. Vooral ook door de nieuwe baan want actief handelen kon ik er door die 2 ontwikkelingen niet bij doen.
In januari heb ik nog gekeken of actief handelen iets voor me was maar vanaf maart definitief van afgezien. Als HODL-er (niets doen en gewoon wachten) kom je veel verder met je rendement en het scheelt je bakken met tijd.
Inmiddels is april de maand van flink wat herstel op de cryptomarkt en dienen de 'Bulls' zich aan. Ook de eerste tekenen van institutionele beleggers tonen.

Zelf heb ik onlangs uit mijn twitter cryptolijst alle technische analisten weggehaald. Na enige observatie constateer ik dat je geen fluit aan hebt aan deze analisten.
Afgelopen maanden heb ik mijn twitter feed zijdelings gevolgd en vond het leuk te zien dat de munten onverminderd door gaan met hun ontwikkeling ongeacht de waarde van hun munt. Dat gaf mij ook het vertrouwen om geen verlies te pakken en rustig af te wachten. Inmiddels lijkt de lente weer begonnen voor de cryptomarkt en als dat zo is dan kan het een heel mooi jaar worden, wellicht een kopie van vorig jaar.
De eerste reguleringen zijn aangekondigd en blijken lang niet zo dreigend. Verder wordt de industrie steeds meer omarmt en dus verwacht ik nog wel een spurt tot het volgende plateau.
Wij gaan niet meer investeren, hoewel het nu eindelijk een perfect moment is, maar hopen op een waardeverdubbeling om op dat moment de investering er uit te vissen. Wellicht kunnen we voor Natasja dan een speed pedelec kopen voor woon-werk verkeer.

6 opmerkingen:

  1. Leuk om weer wat van je te horen! Dit was genoeg informatie om 10 posts mee te vullen:-)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Leuk weer van je te lezen. En fijn dat het zo'n positief verhaal is!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Leuk om weer eens wat van je te horen! Wat een heerlijke plannen heb je!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Dank voor jullie reacties, ik hoop weer frequenter te blijven bloggen en blogs te lezen.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Heel leuk om weer even zo'n uitgebreide update van je te lezen! Ik had natuurlijk het één en ander al meegekregen via FB, maar zo is het ook weer even mooi om te zien dat jullie nog steeds bezig zijn met FIRE/HOT etc.

    BeantwoordenVerwijderen