Verlossende aflossers: Hardware wallet Trezor vs Ledger Nano S

maandag 10 september 2018

Hardware wallet Trezor vs Ledger Nano S

Paar weken geleden werd ik per mail en via mijn blog benaderd door https://hardwarewalletonline.nl of ik interesse had om een van de producten te reviewen. Dit nadat ik in mijn eigen blog al aandacht had besteed aan de Ledger Nano S die ik in gebruik heb voor mijn cryptocurrencies. Hardware Wallet Online is een Nederlandse onlineshop.

Na het even op kweek te hebben gezet antwoordde ik toch met de vraag wat het inhield. De vraag was of ik de Trezor zou willen uitproberen en testen en hierover zou willen bloggen. Vorig jaar heb ik de Ledger Nano S gekozen omdat deze voordeliger was maar in grote lijnen gelijk staat aan de Trezor. Het aanbod vond ik wel aantrekkelijk en dus komt hier nu een review tussen de Trezor en de Ledger Nano S. 
Ondanks dat de cryptomarkt bij verre na niet zijn ATH (all time high) heeft bereikt zou het voor geïnteresseerden nu juist de tijd zijn om te investeren omdat de munten erg laag staan. En als je  er in gelooft en wilt investeren, dan is een hardware wallet wel een aanrader.

Mijn contactpersoon is Sander en na een paar mails kreeg ik vorige week na 1 dag al door koerier de Trezor geleverd. Vorig jaar november toen ik de Nano Ledger bestelde tijdens de opkomende gekte van de cryptocurrencies had ik te maken met een wachttijd van 2 weken.

VERPAKKING
De verpakking van Trezor is net zo zorgvuldig als die van de Nano S. Beiden zijn voorzien van een gezegelde sticker en met een vervelende plak om het doosje open te maken. Dat komt niet ten goede van de ongeduldige eigenaar :-\ Het doosje van de Nano S heb ik destijds met iets meer beleid opengemaakt maar heeft nog een doosje waar alles in zit wat lijkt op een iPhone verpakking. Zon' heel doosjes is handig om de randzaken in op te bergen. De Trezor geeft minimale opslag.



INSTALLATIE
Gisteren in het weekend heb ik er de tijd voor genomen om met de Trezor aan de gang te gaan, mede ik van de Ledger Nano S weet dat je er even je koppie er bij moet houden. Het is best wel spannend ondanks dat je met de informatie goed wordt begeleidt. 
Het installeren en je eigen maken is hetzelfde proces als dat bij de Ledger Nano S. Wel rees bij mij de vraag hoe je dit over de bühne krijgt bij groter publiek? Ondanks dat het goed wordt omschreven blijft het spannend. Uitleg gaat in het Engels. Daarnaast is het voor mij zelfs nog lastig te bevatten hoe alles werkt. Desalniettemin, iemand die er de tijd voor neemt zal het wel beter snappen naarmate hij of zij hiermee aan de slag gaat.

Zodra je het speelgoed hebt opengemaakt ga je naar de website van https://Trezor.io/start waar je de stappen volgt.
Voor iemand die dit het eerst ziet moet snappen dat zijn 'private key' de 24 woorden zijn die je op je kaartje moet invullen zoals de instructie aangeeft. Het is je belangrijkste papiertje wat ergens goed opgeborgen moet worden. Er zijn 2 kaartjes waarmee je een kopie ergens op een andere locatie zou kunnen opbergen. Het proces spreekt voor zich. 
Vervolgens moet je een pincode verzinnen om je Trezor te openen. Hier vind ik persoonlijk dat de Trezor het beter bedacht heeft dan de Ledger Nano S. Zodra je de pincode moet invoeren is het op de Ledger Nano S met druk knopjes, bij de Trezor klik je de getallen op de computer. Dit hebben ze goed bedacht door de getallen (die elke keer een andere indeling hebben) te laten zien op de Trezor en je het getal bevestigd door te klikken op het vlak wat je ziet op je scherm. De 9 vlakken 3x3 geven op het scherm stippen, niet de getallen. Je klikt op het juiste vlak omdat je via je Trezor weet dat daar je getal staat. Bij een volgende keer om in te loggen kan de indeling van de getallen anders zijn maar dat zie je dan ook op de Trezor.

Verder wordt je voor de registratie begeleid via de browser. Overigens werkt de website niet op Safari en wordt je aangeraden dit op Chrome of Firefox te doen.

Eenmaal je Trezor te hebben voorzien van een naam (device name), een pincode (4-6) en je de 24 woorden hebt opgeschreven op het kaartje, kan je aan de slag om je cryptomunten er naar toe te sturen. Als je al eerder cryptomunten hebt gekocht en gestuurd naar je Exchange (Binance of Coinbase bijvoorbeeld) dan spreekt het verzenden en ontvangen voor zich.

Momenteel kan je op de Trezor heel veel ERC-20 Tokens opslaan maar een beperkt aantal cryptomunten. De Ledger Nano S heeft daarentegen veel meer opties om cryptomunten op te slaan. Bij de Ledger Nano S kan je maar een paar apps installeren max 3 van munten. Bij meer dan 3 cryptomunten moet je iedere keer bekijken welke apps je installeert of deinstalleert op de Ledger afgezien welke je het meeste gebruikt. Dat vind ik wel een nadeel. De Ledger Nano S is een hardware wallet waar je liefst zo min mogelijk mee wilt werken als je actief veel munten bijkoopt of verstuurt. Inmiddels heeft de Ledger Nano S de Ledger Live app wat hetzelfde gebruikersgemak geeft als de Trezor.

In mijn geval heb ik nu de 3 bekendste munten opgeslagen op mijn Trezor: Bitcoin, Litecon en Ethereum. Op mijn Ledger Nano S staan nu mijn Neo's en Ripples. Dat zijn net de munten die Trezor niet kan opslaan. Zie lijst.

GEBRUIKERSGEMAK

TREZOR 1
+ gebruikersvriendelijk
+ heldere website met uitleg en begeleiding
+ mogelijkheid tot veel ERC-20 tokens beheer
- beperkt aantal cryptomunten
- verpakking en apparaat rammelt
- te kort usb snoertje

Ledger Nano S
+ professionelere verpakking apparaat is solide
+ meer cryptomunten zoals bijv Ripple, Neo, Stellar Lumens, Tron, etc
+ Leder live
- gebruik op drukknopjes op apparaat
- beperkte apps op de Ledger die tegelijk ingeinstalleerd kunnen zijn.
- opslag mogelijkheden crypto

CONCLUSIE
In principe komen de Trezor en de Nano S goed overeen kwa gebruikersgemak. Wat dat betreft zou ik het voordeel houden op het prijsverschil zeker als je geen uitgebreid portfolio op na houdt en je enkel Bitcoin, Litecoin of Ethereum in beheer hebt. 
Ondanks dat vind ik de Trezor prettiger in gebruik maar is de Nano S professioneler kwa verpakking en hardware.
Momenteel is de Trezor prijstechnisch aantrekkelijker bij Hardware Wallet Online met zijn 74,95 euro tov van de Ledger Nano S die momenteel 95,59 euro kost

Geen opmerkingen:

Een reactie posten