Verlossende aflossers: Investeringen wat te doen

woensdag 15 augustus 2018

Investeringen wat te doen


Laatste weken lees ik diverse blogs waar extra aflossen en beleggen worden beschreven en wat daar nu de beste keuze daar in is. De beleggers gaan weer wat meer extra aflossen omdat iedereen zich begint te realiseren dat de recessie toch echt weer zal komen en de index weer zo hoog uit zijn dal is gekomen de laatste paar jaar dat de neergang nabij is. Dus is het een slechte tijd om nu als een gek te gaan investeren, want het herstel kan in zo'n markt nog wel 10 jaar duren voordat jij je te hoog ingekochte belegging met winst terugverdient.
Het omgekeerde is momenteel aan de hand in de crypto markt sinds een half jaar. Na in december vorig jaar een ATH (all time high) te hebben op alle crypto currency munten zitten we op een niveau van precies een jaar geleden. Gezien ik pas in november 2017 begon met investeren en ook in de eerste maanden van dit jaar bij de neergang flink heb bijgekocht voor mijn crypto portefeuille sta ook ik sinds een paar maanden flink in de min.

Dus kan je concluderen dat momenteel renteloos sparen of extra aflossen de beste optie is.

Waarom ik dan toch de behoefte heb om nu te speculeren in crypto currencies ipv volledig extra aflossen is omdat ik de regel wil aanhouden dat je in een 'bear' market juist moet inleggen. Eerlijk gezegd voelt het ook enorm onnatuurlijk aan. Ik ben nog veels TE geprogrammeerd om alleen te investeren als alle seinen op groen staan en er stijging is. Toch probeer ik nu wel meer in te leggen in de crypto omdat ik nu juist mijn portefeuille in waarde kan vermeerderen door goedkoper te kopen. Het idee is hier om ook voor langere tijd aan te houden. Ik denk inmiddels aan 5 jaar.

Toen ik over mijn eerste avonturen blogde over bitcoin en crypto raadde ik iedereen aan op een moment in te steken via mijn Coinbase link omdat ik er ook in geloofde. Achteraf, is achteraf, zie je dat die enorme stijging juist niet het momentum was.

Voor veel mensen lijkt de crypto markt al een grote tulp maar voor degene die de ontwikkelingen volgen weten beter. Het gave van de markt is dat er niet stilgezeten wordt. Iedereen is bezig met de technologie en de top 20 munten blijven gevoelloos voor de koers doorgaan met hun ontwikkeling voor de nieuwe toekomst.

Wat de laatste maanden duidelijk is is dat alle cryptocurrencies ook afhangen van de Bitcoin. Zolang die niet stijgt, stijgen de andere niet.
Verder is met de huidige daling een aantal oorzaken. De mining bedrijven beginnen zelf te bloeden door de waarde vermindering waardoor ze zelf hun munten verkopen. En er is uitstel van de SEC die nog niet kan toestaan dat de financiële markt kan beginnen met ETF's op de cryptocurrencies markt.
Maar de financiële markt zit ook niet stil en zijn met alles bezig om deze cryptomarkt aan de gang te houden.

Mijn conclusie is om juist nu bij te kopen en vast te houden. Niet meer te verwachten dat we dit jaar of volgend jaar sky high gaan met de crypto munten maar wellicht pas over 5-10 jaar. Want er gaan zeker nog wat Apple's, Amazon's en Google's opstaan in deze wereld. En ik verwacht dat de crypto weer zijn ATH's heeft als fiat weer wat op z'n gat ligt.

9 opmerkingen:

  1. Ik verwacht dat de crypto munten alleen nog meer gaan dalen, het vertrouwen erin is toch een beetje weg, denk ik. Ik zou maar voorzichtig zijn...

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Zoals ik al eerder zei, lijk jij de "laatste grillen" te volgen. Vaak brengt dat je niks. Ik zou in jouw geval kiezen voor aflossen op je huis, dat is een route die je in ieder geval gegarandeerd winst gaat opleveren.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. En stel dat ik alles zou verliezen ... ik kon het me permitteren

      Vrijheid zit hem in durven verliezen, de yolo familie is daar een mooi voorbeeld van.

      Verwijderen
  3. Lastig hoor, de markt timen...! Want wanneer zit je op een "low" en hoe snel (if...) veert de markt terug....

    ... en er waren ooit tulpen. Wie zegt dat die crypto's dat niet zijn....?

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hoewel ik op zich vertrouwen heb in de blockchaintechnologie en de achterliggende gedachten van sommige cryptomunten, ben ik enorm afgeknapt op de cryptomarkt zoals deze zich het laatste half jaar ontwikkeld heeft. Het lijkt 1 groot pump en dump-circus, waarbij het vooral lijkt te gaan om zo snel mogelijk veel geld te maken, ten koste van..... Maar misschien heb ik het destijds te idealistisch gezien. Ik leg niets meer in, laat staan wat ik (over) heb, en zie wel. Ik zou nu eerder investeren in "groene" en duurzame fondsen of doelen; zonnepanelen, of iets dergelijks, of aflossen op je hypotheek. Daarnaast investeer ik nog steeds in crowdfunding via Lendahand; social impact-crowdfunding , waarbij je investeert in ondernemer in ontwikkelingslanden. Zo heeft ieder zijn eigen afwegingen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Daar ben ik het met je eens dat er andere machten bezig zijn voor uitbuiten handel. De ideologie is ook een naieve gedachte want geen land, geen macht zal niet willen profiteren.
      Maar ondanks dat komt er een nieuwe technologie en zijn de munten je aandelen. Ik vind het juist heel gaaf om te lezen dat de bedrijven ieder zijn ding blijft doen dat maakt het hoopvol. Daarbij geeft het ook een enorme innovatie boost vooral omdat minen kostbaar is.

      Verwijderen
  5. Allereerst hulde voor je eerlijkheid over je resultaten en je positivisme! Ik denk zeker dat de cryptocurrencies over pakweg 5 weer gaan stijgen, al is het alleen maar omdat ons collectief geheugen niet verder reikt. Peroonlijk zi ik twee grote problemen bij investeren in cryptocurrencies:
    1) speculeren met een betaalmiddel is een contradictie. Iets wat hard in waarde stijgt is een slecht betaalmiddel, en een goed betaalmiddel zakt langzaam in waarde, dus is een waardeloos beleggingsobject.
    2) digitale hypes kunnen net zo snel komen als verdwijnen. Google heeft destijds in no-time alle andere zoekmachines verslagen, Hyves is in een half jaar tijd verdwenen. De kans is groot dat de beste cryptomunt ineens vanuit het niets zal opduiken, en dat niemand in eerste instantie opmerkt dat we hier met een succes te maken hebben.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Denk ook niet dat de crypto nog de functie heeft voor betaalmiddel en anders staat er zeker nog een ander op die overall wint, zoals je zegt de Google van de munten.

      Het grappige is dat waar ik in het begin het minste heb geïnvesteerd en de munt die iedereen vergruist omdat deze a-moreel is is de munt die nog steeds bij mij in de plus zit. Ook dit bedrijf gaat stug door.

      Centralisatie of decentralisatie de blockchain komt en een aantal munten worden grote spelers. Daar geloof ik in.

      Verwijderen