Verlossende aflossers: Wat zijn we waard na 1,5 jaar meting

vrijdag 13 juli 2018

Wat zijn we waard na 1,5 jaar meting

We zitten al ruim in juli en bij deze snel nog even ons halfjaarlijkse item: Wat zijn we waard.

Begin dit jaar blogde ik het volgende overzicht:

Nu staan we er zo voor:

Er zijn verschillen maar wel de goede kant op.

Gisteren kwamen we er achter dat onze buurvrouw, die nog amper een jaar naast ons woont, haar appartement voor 209.000 euro te koop heeft gezet. Dit appartement heeft 1 kamer meer en was vorig jaar verkocht voor 189.000 verkocht. Daar baseerde is onze woningwaarde van 170.000 euro op. Bij deze corrigeer ik ons appartement op 190.000 euro.

Inmiddels hebben wij vlijtig extra afgelost waarmee onze hypotheekschuld gedaald is van 142.972,15 naar 136.727,97 euro in 6 maanden.

Waar we verlies op hebben is, meer dan een halvering, op onze cryptocurrencies waarde en een kleine daling in beleggingen.

Verder heb ik uit de losse pols de inboedel- en autowaarde naar beneden gehaald.

Gisteren mijmerden Natasja en ik nog even over wat we met de overwaarde zouden kunnen doen bij verkoop. 
Ik droomde meteen aan wat Project Lonica heeft gedaan. Die heeft gewoon even een huisje op een Spaanse berg gekocht (afbetaald en wel) voor een nieuw avontuur zonder schulden!

Natas zou wel in een Tiny House in Amersfoort willen wonen en met de overwaarde daar gaan zitten. Nu is een Tiny House voor mij wel echt klein, Natas denkt dat ze dat wel zou kunnen. Ik kan me er toch niet echt iets bij voorstellen. Maar stel dat we dit zouden doen. En al zouden we nog meer dan 50.000 euro moeten inleggen met een hele kleine hypotheek. Dan zouden wij nu echt helft van inkomen kunnen wegleggen en geld maken via beleggingen. Kunnen we over 10 jaar FIRE worden naast HOT :-) 

Dat was wel even een leuk droom momentje ... maar dan kijk ik zo naar mijn dakterras en het gemak van een appartement en dan vind ik het toch goed zo ... of zal ik met toch eens verdiepen in dat project in Amersfoort waar ze al bezig zijn met Tiny House initiatieven???

Wat zouden jullie doen?

9 opmerkingen:

  1. ....... ik zou eerst even nadenken over hoe realistisch je inschatting van de woningwaarde is... lijkt me uit de losse pols?!

    Ennuh... houd je ook rekening met hoe duur een verhuizing is? Dus even los van de verkoopkosten en de aankoopkosten?

    ;-)

    Verhuizen is vooral een persoonlijk besluit waarin verschillende redenen bij elkaar komen. De financiële reden zou daar "slechts" één van zijn....

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja dat klopt wat je zegt maar hoe duur een verhuizing die zijn bij ons niet zo duur geweest. Maar uiteraard ver- en aankoopkosten klopt. Ik zou er zo 15.000 vanaf denken. Dan nog staan we er prettig voor 😊

      Verwijderen
  2. Gewoon naar Tenerife verhuizen. Leven veeeeeeeel goedkoper dan Nederland ;)
    Kijk bijvoorbeeld maar eens op skoda.nl en skoda.es als je een nieuwe auto wil kopen. En dan komen wij ook bekenden tegen als wij daar ook wonen ;)

    Maar hulde voor jullie aflossingen hoor ! Genieten van het leven en toch schuld kunnen verminderen, zo hoort het ! Succes verder hiermee !

    Mede dankzij huuropbrengsten ben ik van 25.000 naar 15.000 gezakt in 1 jaar tijd. Nu wat minder ivm mislukte aankoop en diefstal van 1.300 aan cryptomuntjes van gehackte wallet. Andere wallet niet gehackt, maar geïnvesteerde 600 werd na 1 week 1.000 waart en nu nog maar 350 ivm enorme buitenlandse hacks waarbij miljoenen aan bitcoins zijn gejat en de hele markt ineengestort is...helaas.
    Einde van dit jaar verwacht ik op 9.000 te zitten, maar hoop op 8.000. Door rugoperatie kan ik toch niet een weekje gaan fietsen bij de Mont Ventoux, dus kan dat extra aflossen :p

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Wat geweldig Aart, jullie denken ook aan een mooie toekomst. Snel agenda's trekken voor bijpraat!! Lekker gevoel heh dat aflossen en wat goed van die huuropbrengsten zeg Over stappen maken gesproken :-)
      Wist niet dat jij ook in de crypto zat. Ik zit bij Binance en mijn hardware ledger Nano S. Dat is een super ding.
      Het wordt even spannend met de munten maar de markt blijft doorgaan met innoveren dus deze kinderziektes zullen ze wel overleven en maakt de markt straks alleen maar sterker.

      Verwijderen
  3. Leuk om te lezen dat ik je tot dromen heb aangezet ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Grappig! Ik kwam laatst ook al een bericht tegen over tiny house-initiatieven in Amersfoort, heb er nog over geschreven, misschien leuk om te lezen: https://lekkerlevenmetminder.nl/2018/05/08/amersfoort-zoekt-tiny-house-fans/

    Ik vind een Tiny House op zich geweldig, helemaal als je kijkt naar de kosten. Maar: we wonen nu ook fijn en ook helemaal niet duur. En wat Mariimma zegt; verhuizen kost ook geld. Als we hier nog een paar jaar blijven wonen, zijn we straks hypotheekvrij en kunnen we alsnog alle kanten op. Ik vind het voor mezelf eerst wel een hele mooie oefening/ontwikkeling om gewoon eens tevreden te zijn met de plek die ik heb. De kosten worden steeds lager, de spaarpot steeds wat dikker en doordat we hier nu ook erg genieten, neemt het woonplezier ook toe.

    Als ik jou hoor over jullie plekje daar, dan denk ik dat ik gewoon zou blijven zitten. Een tiny house kan altijd nog. Jullie hebben al een enorm financieel voordeel behaald door de verhuizing hierheen, mooi even van genieten, zou ik zeggen!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. leuk om te lezen!!
    ik hou het sinds kort ook bij idd. heerlijk wat met cijfertjes spelen. autowaarde en inboedel reken ik er niet bij voor het gemak. ook cryptocurrency niet.. durf daar geen waarde aan te hangen ;)
    waarde van t huis reken ik de woz waarde, die is veel lager dan de taxatiewaarde van 2,5 jr geleden maar vind het wel prima zo, aan de veilige kant :p we willen toch niet weg dus verkoopwaarde maakt me ook niet zoveel uit ;)
    mooi overzichtje!!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je voor je reactie waar je aangeeft hoe jij het doet 😊

      Verwijderen