Verlossende aflossers: Citroensapkuur reiniging voor lichaam en geest

maandag 26 november 2018

Citroensapkuur reiniging voor lichaam en geest

Vandaag zijn Natasja en ik beland op onze laatste dag van de 10-daagse citroensapkuur. De periode was net perfect tussen afspraken en een aantal weken geleden vond ik het een mooi moment om even te ontslakken, letterlijk en figuurlijk.
Met de komst van een nieuwe baan en dus verandering en straks de feestdagen en ook het voornemen weer sport op te pakken via fitness zou dit ook mooi bijdragen aan een nieuwe fase.
We hebben gekozen voor fitness omdat mijn nieuwe werkgever een sportvergoeding van 300 euro per jaar tot zijn beschikking stelt.
Vorige week zaterdag, op dag 1 van de citroensapkuur, nam ik een proefles crossfit. Dit leek me wel wat alleen de prijs en de ontbrekende faciliteiten (kleedkamer en douches) zorgden ervoor dat ik samen met Natasja nog even kennis gingen maken bij de fitnessschool in het dorp. Deze is 1 km van ons huis. Daar waren we aangenaam verrast door de faciliteiten en de eGym, zie filmpje, mogelijkheid. Dat laatste is 30 minuten sporten met voorgeprogrammeerde toestellen op jouw kunnen. Al met al een mooie start na de kuur leek ons.

De kuur heb ik zelf ooit met mijn moeder in de jaren 90 gedaan en naast dat het je lichaam reinigt is het ook weer even uit de vanzelfsprekendheid stappen. Niet alleen een lichamelijke reset maar ook even een reset voor de hersenen. Want tijdens de kuur besef je hoe voeding zo verweven is met alles. Momenten voor de tv zitten, pinda's of nootjes er bij. Na werk eten maken en samen gezellig eten. Dat was tijdens de kuur alleen sap drinken. Wel tijd besparend maar gaf best ook wel leegtes op de dag. Het is wel saai. Zo waren wij gisteren naar de film gegaan. Het weerstaan van alle verleidingen gaat nog wel, ook ervaar ik zelf geen honger, Natasja dan weer wel, maar het voelt als niet gezellig bij de bioscoop. In de pauze namen we een thee (dat mag tijdens de kuur) en dan voelt en vult dat prima. Echter die hersenen zijn anders geprogrammeerd. Vorig weekend toen we net begonnen op een zaterdag en we de stad ingingen leek het ook allemaal zo saai omdat we nergens op een terrasje gingen zitten. Niet dat we dat altijd doen maar dat het zou kunnen en nu dus niet. Om niet te vergeten dat je bewust wordt dat op tv overal wel eten en etende mensen te zien zijn. Gisterenavond hebben we met z'n 2 gefantaseerd in bed wat we als eerste zouden willen eten. Nou een rijstewafel met plakje kaas daar kijken we al naar uit. Morgen in de opbouwdagen nemen we voor de verandering naast nog wat sap, sinasappel en drinken we sinaasappelsap.

We hebben nu dat laatste dag gehaald en kijken uit naar gewoon gezellig eten, maar wel bewuster en morgen ook dan te beginnen met de eerste workout in de fitnessschool met eGym.

Als je interesse hebt, zie mijn instagram met mijn 10 daagse miniverslag hoe het ons is vergaan.

Zoals ik al aangaf is het goed voor lichaam en geest om van de vanzelfsprekendheid af te stappen. Je wordt weer bewust net als dat je dat met je gelduitgaven kan doen en verdere levensstijl. Na de kuur zijn wij ook weer geprikkeld om nog bewuster met eten om te gaan zeker na het zien van de Netflix docu 'Forks over Knives'. Voorlopig zullen we geen vegetariërs worden maar wel bewuste flexitariers wat we overigens al zijn, maar het kan scherper en bewuster. En dat voor Wine&Diners :-)


2 opmerkingen:

  1. Wat goed dat je/jullie bewuster zijn geworden over wat je eet en wanneer je eet. Ik moet zeggen dat ik zelden of nooit iets buitenhuis koop om te eten, dus aan iets in de bios heb ik geen behoefte, iets onderweg ook niet.
    Ik loop nog wel eens wandeltochten en moet dan zo lachen, kom ik aan met mijn waterfles en appeltje in de tas,staat er langs de start en aankomstplek tientallen vreetkraampjes.Alsof men bijna dood gaat van de honger na 10 of 15 kilometer wandelen.

    Groet,Greet

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Nou je hebt gelijk hoor, onze hersenen zijn zo verbonden met dat soort onnodige gewoontes. En een pracht voorbeeld haal je aan. Wij hadden laatst de 9e etappe van het trekvogelpad gedaan en stopten in Lage Vuursche om wat te drinken en te borrelen voor de de laatste kilometers gingen afleggen naar het eindpunt. Op zondag in Lage Vuursche is het op een mooie herfstdag stervens druk maar afijn wij keken zo uit naar dat biertje met een warme borrelhap, de pannenkoek lieten we links liggen. Ondanks onze makkelijke bestelling duurden het met de drukte een eeuwigheid, het biertje ging op de kaasstengels bestelden we af want het duurde te lang. Had ik beter zoals jij nog beter zelfs iets kunnen meenemen, iets hartigs dat wel en buiten even bijkomen van de moeie voetjes.

      Verwijderen