Verlossende aflossers: Nieuwe vakantie inspiratie, budgettair verantwoord

woensdag 14 augustus 2019

Nieuwe vakantie inspiratie, budgettair verantwoord

Onze eerste oppas ervaring met TrustedHouseSitters

Onlangs hebben we via NPO alle afleveringen van Rond de Noordzee bekeken op aanraden van vrienden. Dat was een verrassend, leuke en boeiende reis docu die ons in eerste instantie niet aansprak. Want hoe exotisch is de Noordzee nou? Niet naar ons idee. Maar we hebben verrassend veel geleerd over de geschiedenis en de pracht van de natuur rondom de Noordzee.

De documentaire voert langs alle kusten langs de Noordzee met een start in Brugge. De tocht gaat langs België, Frankrijk, Engeland, Schotland, Noorwegen, Zweden, Denemarken, Duitsland en Nederland weer terug gaat naar Brugge.

De documentairemakers zijn 3 mannen die te voet, per boot en zelfs andere vervoersmiddelen de gehele afstand afleggen in 10 afleveringen.

Het bracht mij op het idee om volgend jaar met de grote vakantie naar Engeland te gaan. Dat doen we zo veel mogelijk wandelend maar ook met alle mogelijke reismiddelen die praktisch en goedkoop voorradig zijn. Ik besefte me dat ik niet meer moest denken in wandelvakanties, fietsvakanties en al die andere varianten maar juist in de combinatie van de transporten. De bedoeling is het allemaal zo goedkoop mogelijk te houden. Dit idee is nog niet hard in beton gegoten maar het geeft mij nu weer een mooi projectje om in OneNote mijn concept vakantie uit te dokteren J

Graag willen we wandelen, willen we met de rugzak op pad, lekker in de natuur en Engeland is nog iets wat we samen niet hebben bezocht, op London na. Daarnaast hoop ik dat we nog het voordeel kunnen behalen van een harde Brexit als de Pound nog even daalt ten opzichte van de Euro.

Het heeft al veel budgettair besparende ideeën opgeleverd. Zo willen we ook weer eens gebruik maken van ons TrustedHouseSitters lidmaatschap waar je op huisdieren past in woningen van de eigenaren. Je verblijft gratis. In Engeland is TrustedHouseSitters goed vertegenwoordigd dus in de 2e wk van de vakantie een weekje onderdak vinden moet vast lukken. Een week er voor en er na geeft alle vrijheid om op je gemak in eigen tempo af te reizen.

Het idee is verder om met rugzak van huis te gaan vertrekken. Nu spreekt me zelf een tentje meeslepen niet echt aan omdat het allemaal ballast is, hooguit een slaapzak voor een nachtje hier of daar in de natuur met droog weer. Maar ook voor accommodatie kan je bijvoorbeeld gebruik maken van couchsurfing en kunnen we tot in Engeland gebruik maken van de accommodatie van Vrienden op de Fiets. Bij Vrienden op de Fiets mag je ook lopend arriveren, zolang je maar geen auto gebruikt. Verder heb je natuurlijk Airbnb-en kan je soms ook lucratieve overnachtingen via booking.com vinden.

Mijn uitdaging wordt vasthouden aan een klein budget. Dat is me in het verleden niet zo gelukt met vakantie zeker niet met de mentaliteit dat ik alles zo weer over de boeg kan gooien omdat we ook YOLO aanhangen. Je weet wel You Only Live Once. Toch wil ik het proberen dit keer. Het zou toch gaaf zijn om met min mogelijke middelen een top vakantie te hebben. Goedkoop of luxe, het is altijd ok. Vaak denk ik terug aan dat weekendje dat we hadden in een POD op camping de Jutberg in Laag Soeren. Waar we op de fiets vanuit huis naar toe fietsten en op de Posbank overvallen werden door een forse regenbui. Het mocht de pret niet drukken. Daarna 2 nachten primitief in een houten hutje met keukentje in de natuur. Heb blijft nog steeds een gave herinnering.

Met het toekomst idee dat we een wereldreis willen maken waarbij we ook niet onnodig veel geld willen uitgeven is de vakantie van volgend jaar een mooie oefening. Want als we een jaar lang een wereldreis maken dan zullen wij adressen zoeken om tegen kost en inwoning vrijwilligerswerk te doen. Bijvoorbeeld via Workaway. En dat we her en der voor langere periodes oppassen via TrustedHouseSitters. Verder backpackend op gemak ons wensenlijstje afwerken zoals bijvoorbeeld USA, Japan, Nieuw Zeeland en/of Zuid Afrika.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten