Verlossende aflossers: Hoeveel procent heb jij aan hergebruikte spullen?

zondag 18 augustus 2019

Hoeveel procent heb jij aan hergebruikte spullen?

Merkkleding bij kringloop
Gisteren hebben we onze kledingkast opgeruimd en flink wat kleren geselecteerd wat (weer terug) naar de Kringloop kan. Tijdens het opruimen hadden we het over de documentaire 'The True Cost' die wij een paar jaar geleden hebben bekeken. Die documentaire heeft ons koopgedrag veranderd. Sindsdien zijn we voornamelijk kleding gaan kopen bij de Kringloop en niet zonder succes. Overigens gaat dat niet voor alle soorten kleding op want ondergoed, sokken, schoenen en meeste sportkleding kopen we wel nieuw.
Het is inmiddels ruim 2,5 jaar geleden dat we bewust 2e hands kleding zijn gaan kopen, zie blog. In die tijd zijn we zo vaak geslaagd dat we ook onnodige kleding kopen. Dus van tijd tot tijd doorlopen we onze kledingkast en doen we amper gedragen kleding weer weg.
Voor de kringloop

Ik vroeg me af op hoeveel procent we inmiddels leven van hergebruikte spullen. Want niet alleen voor kleding kopen we 2e hands, ook met gewone spullen zijn wij fervente kopers op marktplaats of in de kringloopwinkel.
In de opruimwoede van dit weekend zijn we weer op spullen gekomen die we op marktplaats hebben gezet. En dan hebben wij al over ruim 4 jaar vele opruim- en verkoopsessies van onze spullen achter de rug. Je blijft spullen vinden als je het tenminste weer wilt zien. Ook gaan er spullen naar grofvuil en/of kringloopwinkel.

Om te berekenen wat we ongeveer percentueel aan hergebruikte spullen bezitten, heb ik alles gecategoriseerd en globaal in percentage uitgedrukt. Echt alles tellen is wel heel veel werk. Wij zijn tot het volgende gekomen.

Onze spullen bestaan uit:
68% nieuw aangeschaft of gekregen
32% uit 2e hands of herbruikt gekregen.

Overigens is onze woning ook hergebruikt 😃


Weten jullie al wat jullie verhouding is? Wat is je schatting??

7 opmerkingen:

  1. We kijken graag bij kringloopwinkels, maar ik heb gemerkt dat ik daar ook regelmatig miskopen doe met kleding. Dan blijken de kleuren toch net niet goed te zijn voor me en ben ik gevallen voor de lage prijs. Alles met elkaar loopt het toch op.
    Na een kleur en stijladvies ben ik dit jaar begonnen een capsulegaderobe bij elkaar te sprokkelen in tinten die me staan en modellen die me flatteren en comfortable dragen (door menopauze zowel van kleur als model veranderd). Dat kost wel geld inderdaad maar ik ben erg kritisch op wat ik bij elkaar zoek en het doel is een duurzame garderobe die ik alleen maar hoef te "onderhouden".
    Voor meubels ed: meestal nieuw gekocht, 35 jaar geleden en nooit de behoefte gehad om te vervangen tenzij uit slijtage. Ook de gordijnen en vloer zijn al ruim 20 jaar hetzelfde. Saai he? :-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Wat interessant dat je kleur smaak ook veranderd met menopauze? Ondanks dat wij onnodig te veel en uiteindelijk niet juiste kleding kopen blijft het uitgave budget nog ver onder wat je uitgeeft bij nieuw. Daarnaast doen we ook weer terug.

      Dit weekend echt nog flink opgeruimd en nu ook alle kleding die ik nog steeds aangehouden had in de hoop dat als ik weer afval het weer aan kan. Dat was me ooit gelukt zo'n 5 jaar geleden en sinds 3 jaar kan ik het niet meer aan. Nu bedacht dat het spullen zijn die ik dan wel weer kan kopen.

      Verwijderen
    2. Niet de smaak maar wat me staat. Omdat de kleuren in je haar en gezicht vervagen. Het is niet met een verfje op te lossen, verkeerde kleuren doen je gewoonweg ouder en vermoeider lijken.

      Verwijderen
  2. In de kamer is de TV, 2 bijzettafeltjes, de laptops, telefoon en verrekijkers nieuw. Meubels verder tweedehands, zelfs de vloerbedekking is nog van de vorige bewoner.
    Kleding en schoenen zijn 90% kringloop.
    Twee jaar geleden een nieuwe keuken en de apparatuur ook, die koop ik wel nieuw

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Jeetje Lot wat knap al 90% van je kleding. Op elektronica na en als IKEA klant blijven dingen wel nieuw maar ook IKEA is vaak op marktplaats te vinden, sterker nog ik verkoop zelf ook weer IKEA op marktplaats.

      Wij hebben onze keuken ook met nieuwe apparatuur gekocht (IKEA) maar randapparatuur zoals sapcentrifuge en keukenmachine van Braun komt van marktplaats.

      Vind het stimulerend deze reacties allemaal te lezen, sterkt ons om nog scherper nog meer door te zetten. Je blijft toch soms denken dat dingen nieuw moeten zonder eerst gekeken te hebben op marktplaats.

      Verwijderen
  3. Leuk! Wij zitten nog steeds op een Ikea bankje (zo goed als nieuw uit de kringloop voor 50e zo'n 12 jaar geleden, speciaal voor de konijntjes die we toen nog hadden in huis: die mochten aan de poten knagen zonder dat het heel erg was....). Zit nog steeds. Tv kastje nog van mijn oma, heb ik al 25 jaar. En zo nog wat dingen.
    Gordijnen (mooie!) van marktplaats voor een prikkie. Vloerkleden uit de kringloop. Keuken van vorige bewoners, is inmiddels ook al bijna 20 jaar. Ik vind 'm nog steeds prima, mag van mij nog wel 10 jaar mee zo.
    Vroeger wel veel geld uitgegeven aan muziekinstrumenten (vrijwel allemaal nieuw gekocht). Maar ja, wel een fijne investering want gitaar ruim 30 jaar, viool (en stok en kist) 25 jaar en zo nog wat spul. Wordt allemaal nog veel gebruikt en zelfs af en toe centje mee verdiend (nou ja kosten bespaard ik koop er dan weer nieuwe snaren van, of laat de stok opnieuw beharen enzo).

    Vroeger (meer dan 20 jaar geleden) ook veel uitgegeven aan nieuwe boeken, eigenlijk ook nauwelijks meer. Gebruik de bieb en luisterboeken, kost minder, en neemt minder plek in!

    En muziek cd's ook alweer ruim 20 jaar geleden dat ik daar nog regelmatig wat aan uit gaf.

    Ik moet inderdaad weer eens de tijd nemen af en toe voor kleding in de kringloop te kijken, dat doe ik bijna nooit. Maar koop ook nauwelijks wat bij, ben gewoon zuinig op wat ik heb en koop graag iets aparts wat bij mij past (en dus niet bij een speciale mode hoort) en dat doe ik maar heel af en toe.

    Lot, jij koopt ook schoenen in de kringloop? Ben je niet bang dat dat slecht voor je voeten is? Ik heb altijd begrepen dat schoenen naar je voet gaan "staan" en dat het daarom niet goed is op andermans schoenen te lopen. Of is dat alleen voor kinderen (in de groei)?

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wat leuk dat je ook bij de kringloop gordijnen hebt gevonden. Wij hopen nog leuke frisse vitrages te vinden voor slaapkamer. Van het weekend op te letten bij vitrages en gordijnen.

    Leuk dat je alles ooit hebt gekocht. Wij hebben ook spullen die ooit nieuw waren en nog steeds in gebruik. Maar dat is ook weer niet heel veel. Tussentijds is er veel nieuw van IKEA gekomen en kwa meubels klein beetje van marktplaats en andere winkels.

    Bij mij zijn alle boeken en cd's al jaren geleden weggedaan. Met de digitalisering hoef ik die ruimte niet meer in te nemen. Ik kocht meer cd's in het verleden dan dat ik ze nog beluisterde. Boeken zijn voor mij standaard e-books maar Natasja vind het soms nog prettig een echt boek, maar die leent ze van anderen, neemt en ruilt ze mee van een boekenstal op station. Dus echt nieuwe fysieke boeken kopen doen we ook niet echt meer.

    BeantwoordenVerwijderen