Verlossende aflossers: Opruimen, geld maken en creatief met spullen

maandag 19 augustus 2019

Opruimen, geld maken en creatief met spullen

Dit weekend was een regenachtig weekend. Ook een weekend dat we afspraak vrij waren en dat onze auto voor de gehele weekend verhuurt werd via Snappcar. Door 2 huurders! Dat is weer lekker extra inkomsten voor de investeringspot.

Dus geen auto, regen en geen afspraken zette mij in standje opruimen. Vooral ook omdat ik sinds 2 weken een collega van mij helemaal in de opruim stand heb gekregen. Die is zo voortvarend en enthousiast te werk gegaan dat het mij ook weer tot nadenken zette. Elke dag neemt hij me mee in waar ze thuis mee bezig zijn en wat ze al hebben kunnen verkopen en opruimen. Erg leuk om iemand zo te kunnen stimuleren. En op mijn beurt praat ik hem bij dat ik spullen heb die ik overweeg weg te doen. Zijn antwoord: 'Dus weg er mee'. 'Uh ja maar goed ik moet er nog over nadenken', zeg ik hardop. Toch heb ik zelf niet meteen in de gaten dat we thuis ook weer eens moeten doorlichten wat weg kan. Je bent in de veronderstelling dat je zelf echt alles al hebt opgeruimd.

Afgelopen weken was ik in de weer met de verzekering voor onze lekkage die we in juni hadden. Omdat we niet meteen het lek boven water kregen hebben we een lek onderzoek laten uitvoeren. Dat kostte 423,50 euro. Daar is de lek ook mee boven water gekomen gelukkig en niet waar we de hele tijd dachten dat het zou zitten. Het zat niet in de keuken of badkamer. Het bleek het waterreservoir te zijn van onze inbouwtoilet. Merk is van Plieger en later blijkt op internet te vinden te zijn dat dit een bekend probleem is van Plieger. Een fabricage fout. Het inbouwtoilet is door de vorige bewoner geplaatst, dus voor dat wij er zijn komen wonen. Inmiddels wonen we hier een kleine 3 jaar, op 1 maand na.

Aanvankelijk dacht ik eerst en enkel het rapport te declareren. Maar door de gesprekken met mijn collega en met Natasja heb ik gaandeweg ook de materiaalkosten van de toilet gedeclareerd. De herstelwerkzaamheden heeft een vriend voor ons gedaan en dat kan ik niet verhalen op de verzekering. Inmiddels heeft de verzekering alles akkoord bevonden en op 100 euro, eigen risico, na worden de kosten vergoed. Had ik zo maar onze Onvoorziene Zaken spaarpot onnodig geleegd. Zo blijkt maar weer dat ook wij, na zo veel jaren ervaring en slagen gemaakt hebbende met consuminderen en besparen, we continue scherp moeten blijven. Je blijft zelf onnodig geld lekken.

Terugkomend op het weekend, ik besefte, na mijn gesprekken met mijn collega, dat wij, na inmiddels 3 jaar wonen op ons huidig adres, een ruime 2 kamer appartement, toch nog spullen hebben die weg kunnen. In de categorie niet meer gebruikt of in gebruik verzamelden we veel kleding maar ook beddengoed en kleinspul wat weg kon. En tot onze verbazing vonden we in kasten, lades en dozen spullen die helemaal niet gebruikt werden of overbodig zijn. En zo stapelden de spullen zich op voor de categorie kringloop, grofvuil en zelfs marktplaats.

Vandaag is alles weggebracht, de auto was gisterenavond weer heelhuids terug. Hoewel je het in de woning er niet eens van af ziet is er echt een hele volle auto aan spullen weggereden naar grofvuil en kringloop. Als de spullen op marktplaats verkocht worden dan is dat weer geld voor de investeringspot. Samen met de vergoeding van de verzekering is dat een fijn onverwachtse extra inkomsten. Zo blijkt maar weer dat je meer geld kan maken dan je denkt, je hoeft alleen maar van tijd tot tijd naar je eigen spullen te gaan kijken en afvragen of het nog nodig is.

Vanochtend vond ik nog een tuinslag in de berging die ik op marktplaats heb gezet. Het blijft verrassend wat je vergeet wat je hebt. Was ik vrijdag nog blij dat ik 2 dingen kon plaatsen op marktplaats, nu staan er inmiddels 8 advertenties bij mij en Natasja samen.


Verder heeft de opruimwoede ook onze creativiteit geprikkeld en hebben we in huis weer wat spullen een nieuwe bestemming gegeven. Zo hangt een kleedje voor de radiator bij de keuken. Natasja stoorde zich er al een hele tijd aan om naar een vieze oude radiator te kijken. De radiator is zelden in gebruik dus kan makkelijk afgedekt worden. Ook hebben we eindelijk eens een gekregen kaarslamphouder opgehangen in de kamer. Zaterdag waren we al op de fiets naar de kringloop en kochten we 2 pakken laminaat, deze heb ik vandaag met de auto opgehaald, om voor straks de badkamer er deels de muren mee te laten pimpen. Dat scheelt weer geld in het renovatie budget. Nieuwe tegels voor de wand zijn duurder in aanschaf en met het laminaat is het leggen snel klaar. De oude tegelwand hoeft dan als het goed is ook niet weggebikt te worden omdat laminaat ervoor gezet kan worden. Scheelt ook weer tijd.

Oja en voor 0,50 euro cent hebben we een Memory spel van Vogelbescherming gekocht bij kringloop. Hier zijn we creatief mee aan de slag gegaan met onze wc deur waar we onze verzameling vogelkaarten hebben. Wij zijn amateur vogelaars en vooral liefhebbers. De memory kaartjes met vogelafbeelding is een leuke aanvulling op de deur. Als je nagaat dat we soms een vogelkaart voor een paar euro hebben gekocht voor die deur dan is dit wel weer een kik om met weinig zoveel plezier te genereren. Ja het was een creatief en effectief weekendje.

Geef maar vaker dit soort regenachtige weekenden.

4 opmerkingen:

  1. Leuk die vogelplaatjes. De afgelopen regenachtige avonden, hebben wij weer eens afleveringen van de "baardmannetjes" afgespeeld, lekker rustgevend voor het slapen gaan en gelijk weer zin om zelf ook vogels te kijken.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Oooh de baardmannetjes is leuk heh :-) Daar zijn we ook zo'n fan van. Echt vogelaars zijn allemaal hetzelfde, ze blijven genieten van vogels, hoogwaarnemend vermogen en vinden vogels altijd leuk al heb je het soort al zo vaak gezien.

      Verwijderen
  2. Laminaat tegen de wanden? Ik wist niet dat dat kon in vochtige ruimtes. Wel een ideale oplossing. Snel klaar en goedkoop.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Je hebt laminaat voor vochtige ruimtes. In ons geval gaan we 1 wand doen en die staat het verst van douche gedeelte af. Maar zie hier een pagina met wat je allemaal kan met laminaat: https://www.beboparket.nl/blog/laminaat/laminaat-inspiratie/

      Onze toiletwand gaat we ook met laminaat doen. Laten doen haha. Ik kwam er zelf op toen ik 2 wkn geleden bij de kringloop was en herinnerde dat we eens ergens hebben geslapen waar ze een hele slaapkamer want met laminaat hadden aangelegd.

      Verwijderen