Verlossende aflossers: Alternatieve vakantie in eigen land

vrijdag 19 juni 2020

Alternatieve vakantie in eigen land

Met de komst van Corona ging ons geplande vakantie naar Engeland niet door dit jaar. Ons trustedhousesitters adres moest ons afzeggen. We wilden onze vakantiedagen niet opzeggen en zochten we naar alternatieven. Wel verkortten wij de vakantie van 3,5 naar 2,5 wk in eigen land :-)

Met onze geplande vakantieperiode vanaf Hemelvaart waren we ons aan het verdiepen in kamperen en in tenten. Hoewel ik nooit had gedacht ooit nog te gaan kamperen kwam dit als alternatief. Als natuurliefhebbers hebben we al een paar keer overnacht in een trekkershut. Onze vakantie in de bergen van Slovenië vorig jaar gaf ook de behoefte voor meer natuur en back to basic in de vakantie. En dus kwam kamperen met tent als optie. Mede we ook geen auto hebben en geen camper willen aanschaffen.

Vakantie in eigen land zou ook nog eens kostenbesparend zijn. En zo verdiepte ik me kampeerspullen. Eind april gingen we op de fiets naar Decathlon in Utrecht, we hebben sinds begin dit jaar geen auto meer, om tenten te bekijken.
We zochten naar een tent die je kan gebruiken voor fiets- en wandelvakanties. Decathlon had 2 hele mooie trekkerstentjes. Na nog meer onderzoek op internet met veel vergelijken waren we er sowieso uit dat het een compact licht tentje moest worden voor 3 personen.
Eind april had Beversport zogenaamde Oranje acties die een dag later overigens voorjaarsacties werden. Met die scherpe prijzen viel de keus op de MSR Elixer 3 die nergens goedkoper te krijgen was dan bij Beversport. Deze tent bood net iets meer met de scherpe prijs van 277 euro ten opzichte van de ook interessante Forclaz tenten van Decathlon.

Ik las me verder in, in de wondere wereld van kampeerspullen en schaften we 2 mummy slaapzakken en 2 opblaasbare hoofdkussentjes bij Decathlon, had ik al 2 lakenzakken via marktplaats aangeschaft en 2 luchtmatrasjes van Sea to Summit. Van laatsten 1 nieuwe via Beversport en 1 via marktplaats.
Verder op marktplaats kocht ik voor 25 euro 2 soorten gasstelletjes van campingaz, de eenpitter voor toekomstige wandelvakanties en de camgingaz bistro. Deze laatste bleek met onze fietsvakantie een superkoop. Verder haalden we bij kringloop wat aluminium bestek en overige accessoires via marktplaats.

Onze totale aanschaf kampeerspullen inclusief nog wat kampeerkleding en kampeerkaarten werd iets meer dan 1.000 euro

De maatregelen nog niet gunstig voor ons als tentkampeerders. Gedeeld sanitair mag niet open. Toch hielden we goede hoop.
Via Vriendenopdefiets hadden we vorig jaar met de Lange Afstandswandeling van Trekvogelpad een adresje op een boerderij even buiten Bronkhorst. Dit zou een perfect tussenadres zijn tussen ons en Winterswijk waar we dan voor een paar dagen bij de moeder van Natasja zouden overnachten. Het adres vond het goed dat we met de tent overnachten met gebruik van sanitair en ontbijt. Bij mijn schoonmoeder zetten we de tent op in de tuin. En zo konden we 4 nachten kamperen.

Ondanks dat er nog onzekerheid was over wat mogelijk met de corona maatregelen zocht ik alvast een plek om te kunnen oefenen met de tent nu we al voor 4 nachten iets hadden in de vakantie. Ons oefenweekend van vrijdag 8 t/m zondag 10 mei werd op een mini camping in Driebergen. Camping Strosteeg kwam ik weer op het spoor via Vriendenopdefiets. Ze hebben namelijk naast de minicamping ook een kamer voor leden. Ook hier vroeg ik of we bij ze terecht konden. Ze laten maar 1 tent toe omdat er maar 1 sanitair is. En zo was ons oefenweekend kamperen geregeld.

Daarna planden we verder, werden we lid van natuurkamperen waar je ook bij campings terecht kan zoals logerenbijdeboswachter. Via de websites konden we een aantal dagen reserveren op diverse campings. Zelfs een reservering op de camping op Tiengemeten, die we via de uitzending van Floortje blijft hier zagen, was met potlood genoteerd in onze vakantie periode. We konden ons geluk niet op want met diverse adressen kris kras door Nederland was onze fiets kampeervakantie een feit. Tot we te horen kregen dat campings alleen caravans mogen toelaten die eigen sanitair hebben en gedeeld sanitair tot 1 juli dicht blijft.
Na de maatregelen werden al onze reserveringen geannuleerd behalve onze campingadresjes via Vriendenopdefiets.

Ons proefkamperen was zeer nuttig om ons beter voor te bereiden op de echte vakantie. Het was een groot succes met de mazzel van het mooie weer en dat we de camping met sanitair compleet voor onszelf hadden tegen gewone kampeertarieven. Na dat weekend waren we reuze enthousiast en met de gaten van overnachten in onze echte vakantieplanning door de annuleringen konden we gelukkig nog 3 nachten bij boeken bij hun. Dat maakte onze fietsroute even anders dan eerder uitgedacht.

Na het proefweekend kamperen bleef ik zoeken via Vriendenopdefiets naar mogelijke campings en in Haarle bij de Sallandse Heuvelrug was er zo waar een SVR camping die het sanitair beschikbaar wilde stellen voor ons alleen. Ook hier konden we tegen kampeertarieven terecht. We reserveerden meteen 5 nachten.
Met deze adressen werd onze fietsroute: Hoogland -> Bronkhorst -> Winterswijk -> ? -> Driebergen -> Haarle -> ? -> Hoogland

We hadden nog wat gaten in de route. Tussen Winterswijk en Driebergen namen we uiteindelijk een overnachting via Vriendenopdefiets in Lent (boven Nijmegen) waar we geen tent opzetten maar gebruik maakten van hun slaapfaciliteit met eigen opgang. De laatste dagen vanaf Haarle bleef nog open staan. Inmiddels hadden we het vertrouwen dat we via Vriendenopdefiets wel adresjes zouden vinden desnoods zonder een tent op te zetten.

De vakantie was geweldig. Het weer zat enorm mee, fietsen door eigen land was prachtig en kamperen was leuk en ja we moesten heus wel wennen aan slapen op matrasjes maar toch went dat best wel.
We waren reuze blij met de tent, net ruim genoeg om bij minder weer toch extra spullen binnen te zetten. En de ontwikkeling van kampeerspullen vergeleken met de jaren 80 toen ik voor het laatst kampeerde met mijn ouders heeft een enorme vlucht genomen. Alles licht en compact en zo goed uitgedacht. Lichtgewicht geïsoleerde matrasjes (Sea to summit ultralight insulated).

Toen we bij Haarle op SVR camping 't Spikkie kwamen kregen we als enige tentkampeerders een veldje voor onszelf en mochten we als enige uiteindelijk het gedeelde sanitair gebruiken. De paar caravans die er dat Pinksterweekend stonden hebben hun eigen sanitair. Na de eerste dag en nacht verlengden we meteen tot laatste weekend omdat het gelukkig kon. En als tussenstop vonden we een mooi adresje in Kootwijk ergens in het bos.

De vakantie heeft ons 2.035 euro gekost inclusief de 1.000 euro aanschaf van kampeerspullen.

Nu we vanaf 1 juli weer op ale andere campings mogen hebben we het plan om deze zomer af&toe een kampeerweekendje te nemen. We zijn inmiddels lid van SVR campings (10 euro per jaar) en hebben de groene kaart van natuurkamperen.
Graag wil ik ook een weekendje kamperen proberen om wandelend te doen met rugzak. 9 km van ons adres is er een SVR camping, dat zou een hele mooie test zijn :-)

Corona maatregelen heeft ons mooi alternatief geboden.
Onze treintickets van Eurostar mogen we nog voor 31 maart 2021 opnieuw boeken. Dat is alleen het traject tussen Rotterdam en London. Dat zal dan een weekendje weg worden maar we moeten maar zien of dat nog mogelijk is. Daar valt met de huidige corona maatregelen voor Engeland nog niets mee te plannen.

In het najaar hopen we ook nog op pad te kunnen. Hopelijk met een leuke treinreis naar buitenland, maar weer kamperen in eigen land lijkt slimmer. We zien het wel ... nu nog nagenieten van onze geslaagde vakantie.

1. ontzettend leuk ons land is zo mooi,als je er maar oog voor hebt.
    nog veel fiets en kampeergenoegen,Nelly.

2. Jullie hebben n fantastische tent gekocht. Voor verdere spullen zou ik ook de fietvakantiewinkel webshop bekijken. Die hebben alleen maar goede spullen, nooit duur, en goede service.
    En vanaf nu worden de vakanties natuurlijk spotgoedkoop, omdat de spullen er zijn (hoogstens vervangen via verjaarskados). Misschien willen jullie zelfs een route van de Europafietsers gaan fietsen.