Verlossende aflossers: Auto, onvoorziene spaar, fiets, tickets en binnenkort weer extra aflos

vrijdag 31 maart 2017

Auto, onvoorziene spaar, fiets, tickets en binnenkort weer extra aflos

Deze week konden we een aantal zaken regelen voor een gezonde financiële boekhouding, onze plannen en doelen.

Auto
Als eerste ging de auto voor een grote beurt en apk naar de garage en dat is altijd spannend. Gelukkig had de auto geen gekkigheid en bleef zo de kosten ruim onder het gehoopte bedrag van 500 euro (416 euro). Dat gaf weer meer inzicht in de financiën op sparen, vakantie en extra aflos.

Onvoorziene zaken spaarpot
Doordat de auto geen extra kosten had konden we de Onvoorziene zaken spaarpot eindelijk weer tot het doelbedrag van 4.000 euro. Een lekkere gedachte zeker nu we toch overwegen alvast te gaan sparen voor een zuinigere modernere auto. We willen weer terug naar een hybride toyota, liefst yaris. Maar we hebben de tijd nu onze polo verder kan. Wel heb ik op de app van onze garage de instelling staan op hybride auto's om een beetje het aanbod te volgen komend jaar.

Fiets
Vervolgens lukte me eindelijk mijn triathlon fiets te verkopen. Weliswaar zonder de wielen. Met pijn in mijn hart, dat wel, deed ik hem zonder wielen en zadel van de hand voor 1.500 euro. Dit is het laatste bezit waar ik nog het meest emotioneel verbonden mee voel en dat voor een luxe ding notabene. Ik heb nog een racefiets en met een extra goed set wielen en zadel kan ik altijd nog in de toekomst triathlons gaan oppakken. Deze triathlon fiets doet pijn omdat het mijn laatste luxe uitspatting was vlak voor dat bij ons alles anders werd door extra aflossen en consuminderen. Wel hebben we nu de gewenste ruimte in de berging beneden en heb ik altijd nog een fiets om triathlon tot een halve afstand te doen. Dat geeft een fijn gevoel te denken dat als het huis nu afbrand ik er minder moeite mee heb. Dan heb ik heus nog wel een schoenendoos met foto's maar toch zit ik na die emotionele schoonmaak van 1,5 jaar geleden er stukken makkelijker in.

Vliegtickets
Met het geld van de fiets hebben we meteen deze week onze tickets voor Cambodja geboekt. Vietnam is uiteindelijk ingeruild voor Cambodja met het idee 3 wkn vakantie eind sept tm mid okt. We gaan sowieso 1 wk chillen op een heerlijk eilandje en dan kwa verblijf en tijd laten we het open waarbij we ook Angkor Wat willen bezoeken. Een vrij open vakantie met 2 doelen en vrijheid te doen hoe het komt. Na flink wat research en gedachtewisselingen zijn we tot deze vakantie gekomen. Lekker ook om voor de helft van de vakantie al het geld al betaald te hebben.

Extra aflos
Extra aflossen is verslavend als je het iedere keer op korte termijn doet en nu na 3 maanden kijk ik erg uit om weer een aflossing te gaan doen eind april en dan maandelijks een evenredig bedrag. Sowieso kan mijn salaris compleet naar de aflos vanaf nu en kunnen we nog een beetje sparen voor de korte voorjaarsvakanties die al gepland staan. Een lang weekend weg eind april en een weekje eind mei.

Heerlijke vooruitzichten nu ook de lente in volle gang is.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten