Verlossende aflossers: 3x per week naar mijn tiny house

maandag 14 januari 2019

3x per week naar mijn tiny house

Sinds kort heb ik een tiny house, een 2e huis. Met mijn nieuwe baan heb ik bij mijn secundaire voorwaarde een vitaliteitsbudget van 300 euro per jaar. Deze kan je maandelijks a 25 euro declareren op sportkleding of een fitnessabonnement. Een fitness abonnement heb ik jaren afgehouden omdat ik uiteindelijk in de lente en zomer een buitenmens ben en dan kwa sport genoeg heb aan triatlon onderdelen: zwemmen, fietsen en lopen. Echter mis ik daar wel het fysiek en fitheid aan de bovenkant van mijn lijf en vooral ook op het middengedeelte.
Eind 2013 begin 2014 heb ik thuis een half jaar succesvol een fitness do-it-yourself programma 'Insanity Workout - Shaun T' afgewerkt. Met video's beul je jezelf af met een dagelijks programma.
Dat gaf destijds een heel lekker gevoel. Ik was nog nooit zo goed afgetraind, fit en sterk. Ik deed een Spartan Race Super (zie compilatie video) in Keulen.
Aansluitend in dat jaar zette ik mijn beste prestatie neer op een halve triatlon afstand, in Budapest: 5u21m47s (zie compilatie video).


Dat fysiek zou ik doortrekken echter liep dat in 2015 anders. Mijn doel om te trainen voor een hele triatlon kreeg ik niet op de rit. Ik was inmiddels zoekende naar een nieuwe baan. Training technisch kwam ik in de winter kwa ritme en routine niet goed op gang en zo versluimerde het sporten. Vorig jaar bereikte ik na 3 (tijdelijke) banen en 4 jaren verder mijn sportief dieptepunt. Het wine&dine was dan weer wel een constante factor en dat betaalde zich uit in mijn omvang, vooral op het midden lijf.

Ondanks dat ik al mijn fitheid en kracht ben kwijtgeraakt bleef ik wel hoop houden dat ik weer terug zou gaan naar lekker veel sporten. Mijn huidige baan met een vitaliteitsbudget gaf voor mij aanleiding nu wel aan te sluiten bij een fitnessclub.
Het liefst zou ik thuis de 'Insanity Workout' willen oppakken. De video's heb ik nog maar omdat we met onze verhuizing 2,5 jaar geleden een eengezinswoning, met zolder die was ingericht als een fitnesskamer, naar een 2 kamer appartement zijn verhuisd heb ik de faciliteit daar op ingeleverd. Het is nu niet prettig om na werk in de woonkamer elke dag 45 a 60 minuten te gaan springen, zweten en zuchten als je partner ook thuiskomt van een werkdag. En Natas is niet zo gedreven als ik anders zou het nog een optie zijn.

Dus met de huidige omstandigheden kwam ik met de fijne herinneringen aan vroeger en met een kosten compenserend budget uit bij de fitness centrum.

Als eerste wilde ik me opgeven voor crossfit en nam eind november een proeflesje. De crossfit zit schuin tegenover mijn werk dus dat leek me ideaal. Alleen de crossfit kost 70 euro per maand, zit 4 km van mijn huis en heeft geen douche faciliteiten. Dus op aanraden van Natas keek ik verder. Inmiddels wilde Natasja ook wel naar de fitness omdat ze er achter kwam dat ook haar werkgever een sportvergoeding heeft. En zo kwamen we uit in eigen dorp Hoogland net 1 km van ons huis waar ze een nieuwe sportfaciliteit hebben: eGYM.

Na wat info waren wij helemaal om. Met een gewoon abonnement kost deze fitnesscentrum 21 euro per maand wat prima is voor een consuminderaar. Met eGYM kost het meer.
Wij hebben nog voor de 9% BTW nu een abonnement per persoon per maand voor 42,40 euro (dit jaar 44,90) obv een 2 jaar contractduur waarbij we gebruik mogen maken van alle aangeboden lessen, alle fitness apparatuur en eGYM. Voor 49 euro eenmalige kosten krijg je het premium pakket van eGYM. Hiermee kan je heel gevarieerde programma afwerken. De premium is de moeite waard omdat je veel gevarieerder kan trainen wat voor progressie heel goed is.

Na een proefles waren we beiden helemaal enthousiast. Het is tijd technisch heel efficiënt want je begint aan je work out wanneer je zelf tijd hebt. Dus kom je wat later van werk naar het fitness centrum dan kan je op dat moment aan je sport circuit beginnen die maximaal 30  minuten duurt. Met minimaal 2x per week een eGYM van 8 toestellen afwerken is voldoende. Ik doe inmiddels 3x per wk. De toestellen zijn compleet op je afgestemd en je hebt een app waar je alles kan volgen.

Inmiddels is het mijn 2e huis met daar nog boven op mijn / ons / van iedereen eigenlijk, de tiny house waar ik na het sporten 15 minuten aan het zweten ben :-) Ik durf wel een beetje te zeggen mijn tiny house want 90% van de keren dat ik de sauna cabine inga heb ik het rijk voor mij alleen.
Het is zo lekker na het sporten dat ik het elke keer doe. Als je er binnen zit is het echt een klein huisje met 2 zitkanten waar je max met z'n 2 kan liggen of 6-en kan zitten. Mijn sportritme heb ik te pakken en geniet nu 3 en soms 4x per wk van mijn tiny house ;-)

eGYM is echt een aanrader voor iedereen. Het is zeer aan de prijs dus consuminder technisch niet aantrekkelijk maar het biedt zoveel gemak en tijdwinst en daarop is het voor iedereen geschikt. Mensen die moeten herstellen van een blessure, langzaam willen opbouwen of juist fanatiek. Alles wordt op jou kunnen afgestemd. Het is het nieuwe sporten en als je fitnesscentrum ook nog eens over een gratis sauna beschikt dan is het een reuze aanrader. Ik vind het meer dan mijn geld waard. Vandaag met mijn biologische leeftijd 2 jaar jonger geworden.

2 opmerkingen:

  1. Goed dat jullie iets hebben gevonden dat bij jullie past! Houd ons maar op de hoogte van de resultaten :-)

    BeantwoordenVerwijderen