Verlossende aflossers: Free solo en nieuwe doelen

maandag 28 januari 2019

Free solo en nieuwe doelen

Gisteren middag zijn we naar de film Free solo gegaan. Erg mooie film die uiteindelijk ons deed besluiten onze doelen aan te passen aan nieuwe dromen.

Gisteren ochtend legde ik een nieuwe OneNote pagina aan voor het verzamelen van informatie over Olympische Spelen 2020 in Tokyo, Japan. Ik overlegde met Natasja dat we nu werk moeten maken om in 2020 naar Japan te gaan. We gaan dit concretiseren door eerst info te verzamelen. Zo kan je dit jaar al in april tickets kopen voor de wedstrijden, kan je vanaf juli waarschijnlijk al vroeg aan je vliegtickets komen.

In de middag, na eerst nog genoten te hebben van het schitterende Drents museum in Assen, gingen we dus naar de film in de namiddag: Free solo. Voor mij vooral ook om de beelden van het natuurpark Yosemite park waar de beklimming van Alex Honnold plaatsvindt bij El Capitan, een granieten rots van 900 meter hoog. Gezien wij zelf graag naar dit park willen wilde ik de film voornamelijk daarom zien.
In het half uur van de film krijgen we een beeld over Alex die in een kleine camper in het park verblijft om te oefenen voor zijn grote uitdaging. Op het moment dat hij vertelt dat hij het fijn vind om in de camper te wonen denk ik dat wij dat ook wel zouden kunnen volhouden voor een paar maanden in zo'n park. Bij de eerste beelden van het park in het begin van de film denk ik al, we moeten naar Amerika, ooit. Met het camper fragment krijg ik het idee en het nieuwe doel voor me. We moeten zsm aflossen op onze hypotheek. Dat zou met de huidige middelen in 5 jaar realiseerbaar zijn vanaf dit jaar. Dat betekent dat Natasja 56 en ik 55 jaar zijn. Dan zijn we ook wel toe aan een sabbatical of vinden we het niet erg om een baan in pauzestand te zetten. Dan kunnen we ons appartement verhuren en met een deel of helemaal van dat inkomen de reis bekostigen. Vervolgens bedacht ik dat Japan volgend jaar dan van de baan gaat. Een bezoek aan Japan kunnen we dan opnemen in ons lange reis in de wereld. Dan kunnen we overal veel langer blijven dan als we volgend jaar 3 wkn Japan doen en dan een aantal jaar later 3 wkn Amerika doen.

Ik was helemaal verguld en tijdens de film fluisterde ik tegen Natasja dat ik een idee had. Waarop Natasja direct antwoordde dat ze niet wilt hebben dat ik ga klimmen, dat ik dat maar uit mijn hoofd gaat zetten want als ik dat wil gaan doen ze het meteen uit gaat maken. Dit was net het moment in de film dat we al wat uitdagende beklimmingen zagen en de vriendin van Alex in de docu het ook best moeilijk had met het gestelde doel van Alex. Dus ik probeerde uit te leggen dat ik aan wat anders dacht. Het kwam niet helemaal door tijdens de film dus bespraken we het na de film tijdens ons diner.
Tijdens het diner legde ik het nog eens rustig voor en we konden er beiden in vinden. Betekent dat Japan voor volgend jaar van de baan gaat. Dat we serieus gaan voor zsm aflossingsvrij zijn zodat we over 5 jaar het appartement kunnen verhuren en een lange vakantie kunnen nemen waar we naar Amerika kunnen, naar Japan, wie weet Azië om te overwinteren, Australië, etc, etc.
In de tussentijd gaan we oefenen met vakanties waar we wat langer op 1 plek zitten en wie weet oefenen met een camper vakantie. Of genieten we gewoon van eigen land door wandel- of fietsvakanties. Alles is leuk en mooi met reizen: Nederland, Europa of er buiten. Dus die paar jaar nog even geen Amerika en Japan of andere mooie exotische bestemmingen kunnen wel wachten voor een groter doel.

Wie weet denken we er later weer anders over maar op dit moment zien we het idee wel zitten. Dus ik staar naar mijn boekhouding in mijn Excel werkbladen en kijk de getallen naar de aflos gaan. Nog 4 wkn en dan kan ik weer een extra aflossing doen :-)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten