Verlossende aflossers: Opruim weekend en wachtwoordkluis

dinsdag 12 maart 2019

Opruim weekend en wachtwoordkluis

Omdat we na een hele korte lente weer even terug zijn in de herfst en dit weekend vooral nat was was het op zondag een mooie gelegenheid om weer aan de opruim te gaan. Een van de dingen was de lade van de administratie waar we 3 mappen hebben en een hele stapel verzameld papier wat nog opgeruimd moest worden. En zo begon ik door de mappen te gaan en alles weg te halen wat ouder is dan 5 jaar. Dat bracht me van 3 mappen naar 1 map. Over 5 jaar is alles digitaal, dan kan die laatste map ook weg.
Het was weer goed om door alles heen te gaan. Na een uurtje werk en een dikke stapel papier minder gaf dat een voldaan gevoel.

Gisteren ging ik op het digitale vlak ordenen. Zo moest ik nog steeds een wachtwoordkluis maken. Een wachtwoordkluis is een bestand waar je al je inloggegevens met wachtwoorden bewaard. Een centrale plek. Daar heb je verschillende programma's voor. Voor Windows kan je uitstekend Keepass (gratis) gebruiken. Maar thuis hebben wij van Apple een Macbook (laptop), iPads en iPhones. Voor Apple apparaten kan je ipv Keepass (zie wachtwoordkluis workshop) Macpass gebruiken die overigens dezelfde bestandsextensie *.kbdx gebruikt. Ik weet niet of dit bestand ook binnen Windows onder Keepass te openen is. Dat moet ik nog eens testen want dat zou nog beter zijn. Dan zou ik overal met zo'n programma mijn bestand kunnen openen.

Met je wachtwoordkluis programma kan je ook op je telefoon het bestand openen. In ons geval voor de iPhone kan je Keepass Touch gebruiken. Met het bestand op een centrale plek kan je deze inladen op je mobiele telefoon.

De wachtwoordkluis bestand gaat samen met een beveiligingsbestand wat je moet aanmaken. En zo heb ik nu voor Natasja en mij een gezamenlijk wachtwoordkluis aangemaakt die we op een centrale plaats hebben en die we allebei nu op onze eigen mobiele telefoon (kan het beter zakcomputer noemen) hebben.

Door alle wachtwoorden gaan en deze in categorieën op te slaan was uiteindelijk toch een kleine dagtaak geworden gisteren. Sommige gegevens ging ik checken. In de avond hebben Natasja en ik alles geprobeerd en doorgenomen. Als Natas iets aanmaakt op haar mobiele telefoon in de app dan moet ze dit nog wel actief synchroniseren naar het bestand wat we in Dropbox hebben opgeslagen. Als ik iets aanpas vanuit mijn zakcomputer dan moet ik dit ook nog even bewust synchroniseren. Vanaf de laptop kan je aanpassingen maken maar dan synchroniseert deze automatisch met de telefoons. Dit is super handig. En het was ook goed dat we alles even uitprobeerden zodat we allebei weten hoe het werkt.

Gisteren was ik blij en opgelucht dat we nu alles op deze manier hebben opgeslagen. Wat dat betreft waren wij ervoor nog te hack vriendelijk geweest.

Het was ook meteen een goede gelegenheid o door onze Dropbox heen te gaan om extra ruimte vrij te maken.

Hoe hebben jullie de vertrouwelijke gegevens opgeborgen?

Computer
Macpass https://macpassapp.org

Mobiele app
Keepass Touch https://www.appwereld.nl/app/keepass-touch/966759076/reviews/

Geen opmerkingen:

Een reactie posten