Verlossende aflossers: Yurts & Tiny Houses - orientatie

dinsdag 5 maart 2019

Yurts & Tiny Houses - orientatie

Afgelopen weekend zijn we op de open dag geweest van Tiny House Alkmaar. Daar kan je vanaf deze maand elke eerste zaterdag van de maand tussen 13 - 16u 5 Tiny Houses bekijken. Het weekend ervoor kregen Natasja en ik de gelegenheid bij ons in de buurt om naar een yurt van 8 meter doorsnee te bekijken. Dit was een praktijk ruimte. Toch zijn er mensen die in een yurt wonen. Bij het bezichtigen van de yurt was ik er zeker van dat ik dat heel graag zou willen. Zo'n van origine mongoolse tent kan tegenwoordig door oa luxeyurts.nl modern worden gemaakt met je eigen wensen. Zo kunnen er meer ramen in en kan je de wanden ook verhogen van bijvoorbeeld 1,60m naar 2,20m. De yurt die wij zagen had een bijzondere energie en ook Natasja was van haar scepsis af toen ze hem zag en vooral ook binnen stond. Wij zien daar wel mogelijkheden mee echter hebben wij geen plaats. Dit had de eigenaar Dick Verdonk van luxeyurt.nl ook aangegeven dat de plek de uitdaging zal zijn.



Mijn idee is om nog een stap verder te gaan en ons appartement te gaan verkopen zeker nu de markt op zijn top zit. Met de overwaarde een yurt te kopen en dan van het geld wat we niet meer hoeven af te lossen te gaan beleggen om zo sneller financieel onafhankelijk te worden. Voorwaarde is wel dat wij in de buurt van ons bestaande werk blijven wonen omdat we dat inkomen willen behouden om te investeren.

Vorige week maandag moest ik mijn nieuwe paspoort aanvragen bij de gemeente en ging meteen langs het vergunningenloket voor wat informatie. De baliemedewerker moest een beetje lachen en vond het een bijzonder geval. Ik kreeg wel informatie over de procedure voor aanvraag VOB (Verzoek Ontheffing Bestemmingsplan) wat je zou moeten indienen als je bijvoorbeeld op een stuk land van een boer zou willen wonen. En over de rechten van achtererf waar de bewoner zelf de ruimte heeft om te wonen. Thuis las ik me wat verder in op internet en begreep snel dat het voor ons lastig zou worden omdat voor achtererf we geen mantelzorg woning zijn en ook geen praktijkruimte. We vallen met alles een beetje tussen het wal en schip net als alle anderen. 

Bij mij bleef de vraag hoe al die gescheiden mensen die op campings wonen of in een yurts dat doen. Naar aanleiding van een artikel over mensen in yurts dichtte ik een mailtje met vragen aan de eigenaar van moreforyurts.nl. Helaas tot op heden nog geen reactie gehad.

Afgelopen weekend stond een bezoekje aan Tiny Houses op de agenda. De voorkeur van Natasja en hoewel ik na het zien van een yurt al helemaal geen interesse had in Tiny Houses wilde ik er wel graag heen alleen al om te zien hoe het is om offgrid (zonder elektriciteit, water en riolering) te leven en/of we misschien slimme ideeën zouden opdoen voor onze yurt :-)


Ondanks de voorspelde regen werd het tijdens ons bezoek aan Tiny House Alkmaar een mooie dag en gelukkig waren we er vroeg bij want er was al aardig wat aanloop. Van de 5 huisjes waren 3 opengesteld. Voor mij vielen de 2 eerste huisjes af maar vonden we het wel leuk om het te zien. Bij de 3e gingen we in de rij staan (max 5 mensen in het huisje) van de eigenaresse Marloes van Gulik. Zij had een wat breder huisje met een bedstee. Ik was echt verrast hoe groot het nog was en hoe efficiënt de toilet met douche was ingebouwd, wat een redelijke keuken er in stond en dan de slimme bedstee met veel efficiënte kastjes met tot slot nog een 2 persoons bankje. Hier zag ik ons wel in wonen en zag zo de eerste mogelijkheden om in een Tiny House te wonen. We kregen informatie hoe ze douchewater afvoeren. Bij het 4e huisjes was de rij inmiddels zo lang dag we er niet perse meer in hoefde. Hier woont een gezinnetje, man en vrouw met kind. Erg ruime Tiny House maar niet direct mijn model omdat je naar boven moet om te slapen. Dan heb ik de voorkeur om beneden te slapen.

Het 5e huisje vanaf de ingang is het huisje van Marjolein (Jonker) in het klein. Haar huisje is voor 1 persoon perfect. Ook hier hoefden we niet perse meer daarbinnen. ook hier was de rij van bezoekers nog langer. 
We hadden al een goed beeld gekregen en waren enthousiast. Zeker omdat we ook met een anders stel van gelijk gezindten een gesprek hadden over de reden dat we hier naar kijken. Zelfde motivatie.
Tevreden gingen we naar huis.

Op zondag ging ik weer verder speuren naar informatie over standplaatsen en mensen die net als Alkmaar bezig zijn en zo vond ik een AD artikel van ene Jack Hage die in Ede al enige tijd bezig was met het zoeken naar een juiste locatie. Via mail kreeg ik contact. Hij is al 2 a 2, 5 jaar bezig met de gemeente.
Op de website van Tiny House Nederland vind je ook info via Facebook van de Jamboree 2017 die je kan terugkijken. Hier kregen we ook veel tips en info. Daarnaast is youtube een fijne bron en stuitte ik ook gisteren op 2 jonge mensen die hetzelfde willen en al doen. Wonen in een Tiny House, willen reizen en veel vermogen opbouwen om snel financieel onafhankelijk te zijn. Dat zijn Bram en Melanie van Offroaddog.nl

Gisterenochtend kon ik mijn nieuwe paspoort ophalen bij de gemeente en zag bij de vergunningenloket een andere baliemedewerker. Ik dacht met alles wat ik nu weet ga ik toch weer wat informatie ophalen. Daar kwamen we tot de conclusie dat een VOB waarschijnlijk niet veel succes zal geven bij de gemeente Amersfoort, dan beter zoeken naar een bedrijventerrein waar je mogelijk iets kan omzetten naar bewoning of toch een camping. Gezien de aanpak van Bram en Melanie die met hun Tiny House op een camping wonen begon ik laatste toch alsnog aantrekkelijk te vinden. Al die gescheiden of aan de grond gelegen mensen pakken hun leven ook op en zorgen dat ze ergens terecht kunnen waarom zouden wij dat dan nu niet doen. Niet omdat het moet maar omdat het kan. 
Verder wil ik de gemeente Amersfoort eens vragen hoe open zij staan om iets met een pilot van 5 jaar te beginnen zoals gemeente Alkmaar en Den Haag dat al doen. Van de baliemedewerker kreeg ik de naam van degene die over Huisvesting gaat. Die ga ik binnenkort bellen. Uit de video uitzending van de Jamboree 2017 heeft met het ook over om in gesprek te gaan met de gemeente.

Dat het allemaal wel voortvarend gaat met ons onderzoek en oriëntatie blijkt dat we na alles nog enthousiast zijn en nog meer worden bij het idee. Gisterenavond hebben we ons opgegeven voor de 2e lezing van Tiny Houses op woensdag 26 maart in de bibliotheek van Leusden waar oa Marjolein Jonker een lezing gaat geven. De wethouder van Leusden is er in ieder geval wel serieus mee bezig. De kaartjes zijn gratis aan te vragen.

Overigens heeft Amersfoort al wel een plek voor Tiny Houses maar die wordt opgepakt door Heijmans. Daar hebben wij geen interesse in. Dat wordt vast duur verkocht of juist en natuurlijk terecht doorgegeven aan de jonge doelgroep. Gemeente Nijkerk doet al wat met Tiny Houses maar dat is ook voor de jonge doelgroep. Daar vallen wij mee buiten de boot.

Momenteel gaan we eens kijken in hoeverre we hier in de buurt een plek kunnen vinden die aan onze wensen voldoet en waar wij mee zouden kunnen leven.

Wij zijn de doelgroep 50 en 51 die ook nog meer willen en tijdelijk kleiner willen wonen om zo de financieel slag te maken om wie weet alsnog voor ons 60e met pensioen te kunnen gaan zodat we lekker kunnen reizen of verblijven in een aangenaam warm land :-)

14 opmerkingen:

  1. Wauw, jullie zijn serieus bezig zeg! Leuk dat je over jullie zoektocht blogt. Daar help je vast ook anderen mee. Veel succes!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja eigenlijk wilde ik het nog onder de pet houden maar het proces, de afweging en wat we nu al weten is ook al informatie. Weet ook niet zeker of we voor de stappen gaan, maar tot nu toe zijn we het serieus aan het onderzoeken.

      Verwijderen
  2. Ik heb vrienden die jaren in een yurt woonden, op twee campings. Elk halfjaar de yurt afbreken en weer verplaatsen. Een van hen werkte, de ander deed de moestuin, het verzorgen van hout voor de kachel en andere huishoudelijke taken die komen bij het yurt-wonen. Bijvoorbeeld water halen, en in de zomer de tent even helemaal droogstoken...in de zomer he, als het al warm is. Ook het onderhouden van de houten opbouwdelen kostte nogal tijd en energie. Dat zijn van die dingen die je niet meteen meekrijgt als je yurts bekijkt. Een tinyhouse is onderhoudsvriendelijker.

    In Otterlo kan je logeren in een yurt, misschien iets voor jullie om het ook te voelen hoe het is. Gewoon Otterlo en yurt googelen dan vind je het wel.

    Groet,Greet

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hi Greet, dank voor je aanvullende informatie. Ik begrijp dat ze het niet meer doen? Werd het hun toch te veel? Fijn dat je dit meegeeft is waardevol voor de afweging. Ik vind je moet nu alle kanten kunnen bekijken.
      In een yurt slapen zal zeker bevallen, denk eerder de uitdaging is om vanuit gewoon werkend leven die stap te maken dat je mobieler moet zijn omdat je niet overal lang kan staan of die extra onderhoud en breekt dat niet op.

      Verwijderen
  3. Er is dus duidelijk veel interesse in de tiny houses als ik zo lees over de lange rijen. Het idee om de boel te verkopen en in een yurt te gaan wonen vind ik ook heen aansprekend. Best irritant dat je vervolgens tegen van die regels oploopt dat je niet makkelijk ergens een yurt kan neerzetten...

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Tot er geen regels zijn en er een yurt in de wei tegen je achtertuin verschijnt. Met bewoners die de hele achtertuin en al je ramen aan de achterkant in kunnen kijken, en dat doen want er is beweging.. en je het huis kocht vanwege de vrije ligging, de weilanden en de niet voor publiek toegankelijke bossen erachter. Kun je net als in de stad tegen een schutting aan gaan zitten kijken als je een beetje privacy wil.
      Ik begrijp wel waarom het zo druk was,het was de eerste zaterdag dag je kon kijken, het was best ok weer, en ladingen mensen willen kijken of die dingen echt zo klein zijn en hoe je dan in vredesnaam leeft.

      Ik hoop dat het jullie lukt ergens een Tiny House neer te zetten en er fijn in te wonen.

      Ik heb een paar maand geleden een maand in een Tiny House gewoond voor mijn werk. Ik werd gek in die kleine ruimte.. niets voor mij. Ik heb de laatste week stiekem op mijn werk geslapen, ik ging na mijn werk douchen in dat hokje en dan eten bij een restaurant en dan terug naar mijn werk. Mijn kantoor was groter dan het huisje. En mijn woonkamer thuis is 4 keer zo groot als dat hele huisje. Misschien leuk als logeerkamer of een paar nachtjes op vakantie in de zomer wat mij betreft. Ik week met liefde tien jaar langer als ik dan niet in zo'n hokje hoef te wonen.

      Petra

      Verwijderen
    2. Hi Nicole, dat is ook het grote struikelblok, de plek, het stuk grond. Ik lees het nu overal. Ben net aangesloten bij de besloten FB groep Tiny House Ede. Die groep is inmiddels 2,5 jaar bezig om een plek te krijgen voor 12 TH's en dan hebben ze alles al onderbouwd met een mooi doel en inzet. Ze zijn nog steeds met de gemeente in gesprek maar is een lang traject.

      Verwijderen
    3. Hi Petra, goede input om mee te nemen in de afweging. Het testen van zo'n klein oppervlak is verstandig vooral als je dat tijdens je werkleven doet. In een vakantie is dat toch anders. Ik weet niet of ik zo claustrofobisch zou zijn maar ik denk zelf ook wel, in hoeverre wordt ik het niet zat en zal ik dan ook steeds meer de behoefte krijgen om er ook vaak weg te zijn. Offroaddog.nl die reizen veel, wellicht daarom ook.

      Wat betreft de drukte zijn het wel echt mensen die serieus interesse hebben. Het publiek kwam zeker niet over als toeristen.

      Verwijderen
  4. Ik ben heel benieuwd naar hoe jullie plannen vorm krijgen, de komende tijd!

    Succes!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja wellicht wordt de conclusie wel, lekker blijven zitten. We hebben eigenlijk al super goed maar je blijft in mogelijkheden denken. Ben ook heel benieuwd waar het ons naar toe leidt.

      Verwijderen
  5. Spannend! Leuk om te volgen.
    Kijk eens hier: https://www.indefruitboomgaard.nl/

    Op dit blog lees je hoe deze mensen een Tiny huis hebben gebouwd, vanaf het eerste plan tot voltooiing.
    Waar je wel rekening mee moet houden is dat het heel veel tijd en werk kost voordat je in je Tiny House zit.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank voor de tip, ik heb vooral even zijn laatste blog gelezen, het was moeilijk terug vinden hoe ze van het begin weer naar nu zijn gegaan. Maar het valt me op dat al deze mensen die dit aangaan wel een bak stress mee krijgen in het proces naar realisatie. Gelukkig achteraf is iedereen er wel enorm gelukkig mee. Dat is ook een vaststaand feit.

      Gelukkig hebben wij wel tijd en geen haast dus zou een bouw wat mij betreft gerust een half jaar mogen duren.

      Hun huis is niet echt Tiny maar wel een modern bouwpakket huis. Dat is ook best interessant. Probleem blijft grond vinden, dat lees ik nu overal.

      Verwijderen
  6. Hi Rose, ik had gisterochtend al gereageerd, maar er is duidelijk iets niet goed gegaan. Ik probeer het gewoon nog een keer :-).

    Leuk om jullie zoektocht te volgen. En ik snap het helemaal. Lief dat Min of Meer ons noemt, maar we hebben inderdaad geen Tiny house gebouwd. Wel een stuk kleiner dan gebruikelijk voor een vrijstaand huis(je)(75 m2); met dezelfde reden die jullie hebben: goedkoper wonen.

    Ik vraag me alleen af of het voor jullie niet verstandiger is om te blijven zitten waar je zit en van daaruit stappen te maken. Qua maandlasten zal het elkaar niet heel veel ontlopen. Dus dan win je het feit dat je niet meer af hoeft te lossen op je hypotheek. Maar dat afgeloste geld is niet weg hè?! Als jullie je huis over 10 jaar verkopen om naar een warm land te verhuizen, komt dat gewoon vrij. Maar goed, volgens mij hou je wel van wat avontuur en is blijven zitten waar je zit misschien een beetje te saai :-). Veel succes in ieder geval!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hi Merel, dank voor je moeite om alsnog te reageren. Je reactie vind ik waardevol dus fijn dat je gereageerd hebt.
      Eerlijk gezegd zitten we fantastisch maar omdat we afgelopen tijd alles weer hebben doorgelicht en over de toekomst denken van lekker veel reizen en sneller financieel vrij zijn ga je toch weer zoeken naar verbeterslagen.

      Maar het is zeker goed om te kijken of het allemaal wel waard is en de afweging is inderdaad of we de consessies wel kunnen doen. Gelukkig zitten we niet op de wip en kijken we hoe het met de Tiny House beweging verder ontwikkelt. Voor ons nu grond kopen om vrijer en goedkoper te wonen is ook geen optie. Maar als een halve nomade te gaan leven terwijl we ook onze baan willen behouden, juist behouden dat is wel een erg grote uitdaging.

      Wat goed hoe het je uiteindelijk is vergaan door kleiner te gaan wonen en vrijer. Went het om wat verder van de winkels af te wonen?

      Verwijderen