Verlossende aflossers: Wat zijn wij waard na 2,5 jaar

maandag 1 juli 2019

Wat zijn wij waard na 2,5 jaar

Tijd voor een update, het is vandaag 1 juli en alweer tijd voor een halfjaarlijkse update van 'Wat zijn wij waard' en dit keer tov 2,5 jaar geleden. Altijd een fijn en dankbaar blog onderwerp ook voor je zelf. Tevens neem ik jullie nog even mee naar onze stand van de restschuld en aandacht voor de bijeenkomst van gisteren in Utrecht bij Drinks on FIRE.

Wat zijn we waard

Er is in ieder geval in dit half jaar, zie vorige blog, weer veel vermogen bijgekomen door extra aflossen, investeringen en zelfs op de waarde van de woning. Deze is gebaseerd op de actuele vraagprijs. Vorige week is er een appartement in ons appartementencomplex voor 200.000 euro in de verkoop gegaan. Het appartement is net zo groot als die van ons alleen staat deze op de 2e, tevens bovenste, verdieping zonder een riant dakterras als de onze. Daarnaast is de woning op de hoek van het appartementencomplex wat het verschil maakt in energieverbruik ten opzichte van ons die op de 1e ingesloten zit wat in de winter een enorm verschil maakt. Wij hebben sowieso the 'All Time Low (ATL)' kosten in energieverbruik van het complex. Uiteraard door onze consuminder levenstijl maar ook de locatie van het appartement in het complex.

We hebben in een half jaar een slag gemaakt in aflossen en door het aantrekken van de crypto markt staan we nu met de portefeuille ruim 30% in de plus.

In 2,5 jaar zijn we met 82.530,52 euro in waarde vermeerderd. Zo snel kan het gaan dus.

Voor het komende half jaar is het de bedoeling gestaag extra af te lossen en maandelijks in beleggingen te blijven steken. Gezien de snelle groei op dit moment van crypto zullen we daar even niets insteken. Dat laten we renderen met wat er al aan geld is ingestoken.

Geplande kosten voor de 2e helft van dit jaar worden een toilet vernieuwing, ivm lekkage, en een badkamer renovatie. Deze zullen we bekostigen met onze Onvoorziene Zaken potje die ook maandelijks aangevuld kan worden naast aflossen en investeren.


Verbruik

Verder is het vandaag ook registratie van maandelijks verbruik en kon ik de jaarlijkse balans van Ista opvragen. Voor afgelopen jaar hebben we maar 175 in waarde meting verbruikt in vergelijking met het jaar ervoor. Uiteraard genoten wij van een uitzonderlijk zachte winter maar mede ook omdat wij zelf nog veel minder de verwarmingsknop hebben open gedraaid.

Hypotheek

We hebben bereikt dat we nog 80% restschuld hebben ten opzichte van de aankoopwaarde. Vorige week al de aanvraag bij MUNT ingediend voor een verpandbrief voor loskoppeling ORV te sturen naar Dela zodat we de ORV kunnen opzeggen. Met ons doel sowieso binnen 10 jaar afgelost te zijn EN dat een van ons op 1 salaris de hypotheek kan betalen is de ORV overbodig. Dat geeft een lastenverlichting van 35,57 euro per maand.


Drinks on FIRE

Gisteren was ik bij de bijeenkomst in Utrecht bij Drinks on FIRE. Uitstekend geregeld! Erg leuk om naast de bloggers ook lezers te hebben ontmoet en sowieso onder mensen te begeven die met het zelfde bezig zijn. Als ik dan vertel dat ik blog en dit al 4 jaar doe heb ik mijn datum, jaartal en cijfers niet paraat. Dus heb ik zelf weer even gegrasduind in mijn blog. Zo vond ik dat ik vorig jaar mei stil stond bij het feit dat ik al 3 jaar bezig ben met bloggen en wat de reis naast het bloggen in die tussen tijd ons heeft opgeleverd. In ieder geval weet ik nu weer dat wij in mei 2015 met 30.000 onder water stonden, zie blog. Kijk nu maar naar wat we nu waard zijn. Alles is mogelijk als je er maar aan begint.

Zie hier mijn allereerste blog. Als ik die weer lees moet ik weer aan gisteren denken, aan de gesprekken die ik met een aantal lezers had over hoe het bij ons is begonnen en welke blogs ons hebben geholpen om aan het avontuur te beginnen. Het mooie ... nee het mooiste avontuur in ons leven om dat het je meer geeft dan alleen die minder kwetsbare financiële positie. Dat is de fase waar we nu inzitten. In hoeverre durf ik alles los te laten en voor avontuur te gaan met de vrijheid te denken om alles te kunnen verliezen omdat je weet dat het toch wel goed komt met je of met beide.

Naast een aantal lezers en geïnteresseerden was het leuk om de bloggers te hebben gezien en gesproken van de blogs: 

FireTheBoss.eu (tevens host van de leuke Podcast Goed met Geld
en de beheerder van de facebook pagina ChooseFI (facebook pagina)

Er is inmiddels aangekondigd dat op 21 september weer een bijeenkomst is in Utrecht, Fin-X 2019

2 opmerkingen:

  1. Erg interessant allemaal om te lezen, maar ik heb toch een vraag: jullie totale bezittingen zijn gestegen met bijna 70.000 euro, een flink bedrag, maar daarvan is maar liefst 45.000 euro fictief, namelijk waardestijging appartement. Want dat er een ander te koop staat voor 200.000 is geen garantie dat jullie dat ook daadwerkelijk zouden ontvangen bij verkoop. Waarom hanteren jullie dit bedrag, en niet een "voorzichtig" bedrag, bijvoorbeeld 175.000 euro als zijnde "daarvan kun je zeker zijn dat je het werkelijk zult ontvangen als je nu je appartement te koop zet, want er is echt zeker wel iemand die dat ervoor zal gaan betalen"?
    Nooit eerder plaatste ik een reactie, maar ik ontdekte dit blog een paar maanden na de start, en lees sindsdien mee.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Stel dat de marktwaarde weer is gedaald dan zou ik dat ook gewoon weer naar beneden bijstellen. Ik ben er niet afhankelijk van, daarnaast moet gezegd worden dat wij deze waarde enkel hebben als we dakloos zijn en alles van de hand hebben gedaan uiteraard :-)

      Toevallig is het appartement verkocht en ons appartement heeft zeker meer te bieden dan deze die nu voor 2 ton is verkocht. Daar hoef ik niet conservatief over te zijn.

      Verwijderen