Verlossende aflossers: Terugkoppeling van Hypotheekadviseur

zaterdag 13 juni 2015

Terugkoppeling van Hypotheekadviseur

Na een week hebben we wat getallen van onze hypotheekadviseur ontvangen met tevens de conclusie dat omzetten naar Annuitair voor ons voordeliger is. Alleen missen we nog veel input en advies. Ik heb inmiddels een paar keer gemaild, het op me in laten werken en weer gemaild met vragen en voor advies. Want als we het nu even in gang gaan zetten kost het ons via hem 1.495 euro en weet ik nog niet genoeg. Die extra kosten moet je ook aftrekken van je voordeel en dat rekende hij net als andere zaken niet 123 door.

Hier wat getallen volgens Hypotheekadviseur:

Huidige maandlast 1.525,92 euro bruto per maand inclusief onze huidige overlijdensrisicoverzekering a 22,33 euro pm.

Per 12/6/15 zou omzetting van de hybride/spaarverzekering naar Annuïteit een afkoopwaarde hebben van 9.292,00 euro wat een bruto maandlast oplevert van 1.470,00 euro. Echter bleek bij doorvragen dit exclusief overlijdensrisicoverzekering bij Annuïteit. Bij navraag kreeg ik het aangepaste voordeel van 32,67 euro per maand bij gelijkblijvende overlijdensrisicoverzekeringspremie a 22,33 euro.

Hierbij wordt de vrijgekomen 9.292,00 afgelost in de hypotheek. Dus staan we nog maar op 270.708 euro hypotheekschuld.

Bij omzetten moeten we een nieuwe overlijdensrisicoverzekering nemen. Dit mag via een andere verzekeraar mits de verzekering maar te verpanden is aan de hypotheek. Na een quick scan via Independer.nl kwam ik nog niet 123 op een voordeligere verzekering en vroeg me ook tevens af waarom onze adviseur niet meteen een voordeligere adviseerde in zijn eerste antwoord. Misschien is blijven bij dezelfde verzekeraar, in ons geval BNP Paribas Cardif, wel de beste optie. Maar dat weet ik niet dus weer aan hem doorgevraagd. Zo heb ik in mijn conceptmail naar hem de volgende vragen gesteld:

[conceptmail]
1) 32,67 euro goedkoper, is dat verschil met een hypotheek inclusief de nieuwe overlijdensrisicoverzekering premie? Waar bij premie kleiner of gelijk is aan de huidige 22,33 euro? Zo nee dan wordt dat verschil kleiner en duurt terugverdienen op omzettingskosten dus langer.

2) is je 22,33 berekening van de premie gebaseerd op onze huidige premie van 2 Niet-rokers? Wij hebben vorige week bij BNP Paribas Cardif gevraagd de polis aan te passen van 1 niet roker / 1 roker naar 2 niet rokers door de Verklaring Niet Roken getekend op te sturen. Weet niet wat dat bespaart momenteel in de huidige polis/premie maar wellicht heeft dat ook invloed.

3) bij nieuwe overlijdensrisicoverzekering, kan die niet 1 op 1 kosteloos door naar nieuwe aflosvorm Annuitair?

4) Gaat de genoemde 9.292 aflossen af van de Annuitaire vorm of in ons Aflosvrije deel?

5) Welke overlijdensrisicoverzekering bij de Annuitaire aflosvorm raad je ons aan waar van je weet dat deze minstens gelijk en lager is als onze huidige die gebaseerd is op 2 niet-rokers? Is dan ook de hoogte van uitkering niet gelijk aan de Annuitaire schuld?

6) Tot slot is in je voordeel ook nog niet de correctie van de BTW teruggaaf berekend vermoed ik.
[/conceptmail]

Wie nog goede aanvullende vragen heeft voor me die ik er bij zou moeten zetten? Voel je vrij ...
Wie zelf mij via berekeningen mijn wel of niet voordeel kan tonen? Voel je vrij te reageren met berekeningen of advies, alle inzichten helpen.

Zelf vanochtend maar weer eens de voorwaarden gelezen van de premie, niet mijn kost maar langzaam is het makkelijker te lezen en voor zich te spreken.

Op naar een voordeligere hypotheek en snellere aflossing.

Handige links over dit onderwerp:
Waar op letten bij afsluiten overlijdensrisicoverzekering met hypotheek

Geen opmerkingen:

Een reactie posten