Verlossende aflossers: Ik heb het heen en weer met doelen

dinsdag 19 februari 2019

Ik heb het heen en weer met doelen

Het overkomt me zelden dat ik heen en weer schommel met wat ik wil of wat ik doe en heel soms dan pendel ik. In dit geval met doelen. Eigenlijk meer de manier om ons doel te bereiken met een kleine aanpassing van het doel.

Zo had ik eind vorige maand nog geblogd dat ik na het zien van de film Free Solo een ingeving kreeg om zo snel mogelijk te gaan aflossen en dat te realiseren in 5 jaar. Hiermee zouden we dan onze woning kunnen verhuren (tijdelijk) als wij een wereldreis gaan maken. Daarna zouden we alle vrijheid hebben in wat we willen doen: blijven verhuren en ergens simpel wonen, verkopen en ergens anders wonen of blijven wonen en minder werken. En vanaf 5 a 6 jaar ons vermogen verder uitbreiden via beleggingen.

Een dag na mijn blog las ik een rondje langs alle blogs in consuminderland en las weer eens over mensen die de focus niet zo zeer op extra aflossen hadden maar eerder op beleggen omdat dat meer rendeert met haar 5 - 11% rendement dan een hypotheek aflossen met slechts 2% of minder. Dat knaagde aan me omdat het rationeel gezien veel logischer is om te doen. Daarnaast als je vroeg genoeg met beleggingen begint zal je met beleggen ook de dalen kunnen opvangen. En zo zat ik al 1 dag na mijn blog met een twijfel. Maar ja ik had al openlijk geblogd over ons nieuwe doel.

In de dagen er na rekende ik wat door met als we hypotheekschuld vrij zouden zijn dan zouden we een 72% Spaar percentage hebben. Zie uitleg bij blogger Geld is tijd: Saving rate.
Saving rate is kort gezegd je percentage wat je kan sparen na aftrek van kosten. Voor mensen die financieel onafhankelijk willen worden kunnen de globale regel aanhouden door 10 jaar a 64% SR geld in beleggingen stoppen om vervolgens financieel vrij te zijn. Dat zou na 5 jaar met ons percentage, bij gelijkblijvend inkomen, sneller kunnen door het wegvallen van de hypotheeklasten. 
Of ik smeer het extra aflossen uit over de 7,5 jaar ipv 5 jaar. Ons rentvastperiode loopt tot 16 september 2026 met een rente van 1,69%.
Welke aanpak financieel technisch het beste lijkt kon ik niet zo 123 uitrekenen en dacht ... blijf maar bij het plan van 5 jaar.
Als er iemand de voors en tegens zou kunnen uitrekenen voor ons ... altijd interessant.

Ondanks ons nieuw doel bleven we thuis in gesprek over alle soorten middelen en doelen. Zo keek Natasja nog wel op tegen het idee over verhuren. En ik deelde wel haar mening. Want ondanks dat je er aan kan verdienen en misschien ook wel je wereldreis mee kan bekostigen. Je moet wel geluk hebben met juiste huurders, er moet geen gek onderhoud zijn wat je moet regelen als je aan de andere kant van de wereld zit, etc etc.
De vraag rees wat als wij nu ons appartement op de hoogste marktwaarde zouden verkopen, dan zouden we nu hypotheek vrij zijn. En als we dan in onze buurt, voor Natasja een tiny house en voor mij een yurt zouden nemen om in te wonen. Dan zouden we nu a) al de flinke overwaarde in beleggingen kunnen steken, b) vanaf nu al verder aan vermogen werken.
Alleen ik zie een tiny house niet zitten en daarnaast biedt de gemeente Amersfoort nog geen concrete mogelijkheden. Leusden en Woudenberg zit nog in concept fase. Dus in onze regio zie ik daar nog niets van.

Vorige week werd ik bevangen met het idee om te oriënteren om in een yurt (mongoolse tent) te gaan wonen. Stel dat wij bij ons in de buurt op een stuk land van een boer voor een paar honderd euro per maand voor een aantal jaren met zo'n tent kunnen wonen waarbij we niets inboeten tov woon-werk dan zouden we nu nog sneller de slag kunnen maken. Natasja heeft het niet zo op met een yurt maar wil het wel onderzoeken. Echter zij ziet zich eerder onder deze voorwaardes in een tiny house wonen. Dat is weer iets waar ik niets mee heb. Toch willen wij alles open laten en zo heb ik contact gekregen via luxeyurt.nl om in de buurt bij iemand een yurt van 8m doorsnee te kunnen bekijken en heeft Natasja op 2 maart in de agenda staan om naar Alkmaar af te reizen om tiny houses te bekijken.
Wordt vervolgd ...

Na als deze afwegingen en aangepaste doelen kreeg ik via linkedin contact met een collega die toevallig ook zijn eigen aanpak heeft op weg naar FIRE. Ook hij liet weten dat hij zijn focus eerder op beleggingen heeft ipv zo snel mogelijk afgelost zijn. Zeker omdat de rente op 2% zit. Dat triggerde dus weer de afweging om ons doel te herzien. Gisteren bespraken we het samen en Natasja vond de beredenering zeer logisch en zo hebben we gisteren bepaald om afgelost te zijn tot eind rentevastperiode 16 september 2026. Wat betekent dat we ipv 2.000 euro per maand nu 1.250 euro per maand gaan extra aflossen en we met 750 euro maandelijks willen gaan investeren in beleggingsfondsen. Wie weet dat in de komende jaren we ook makkelijker nog een soort annuitaire aanpak kunnen gaan doen halverwege. Na een tijdje meer investeren en minder aflossen en vervolgens op het eind weer omdraaien. Heeft hier iemand nog een slimme berekening op?

Die wereldreis zouden we nog wel willen maken over 5 jaar en misschien mogen we van de bank ons appartement tijdelijk verhuren. Zo las ik dat gisteren bij de blog van Lekker Leven Met Minder dat ene Monique dit zo doet. Leven van verhuur en dat bij een woning die ook nog niet volledig is afgelost. Of we wonen over een tijdje in een yurt ... hahaha

4 opmerkingen:

  1. Zoals Drs.P. al zong: ♫Zo denk ik dikwijls over het geheim van het bestaan en dat ik op de wereld ben om heen en weer te gaan.♫

    Groet Greet

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Haha Greet, ja zolang je beweegt ga je in ieder geval een richting op :-) meestal de goeie hihi.

      Verwijderen
  2. Prachtig inderdaad zo een yurt, ik zou dat ook wel zien zitten maar het geeft me een beetje een onveilig gevoel dat mensen in principe zo naast je bed kunnen staan. Hoe denk jij daar over? Groetjes, Mariëlle, die je blog van het begin heeft 'bijgelezen' en inmiddels hier is aanbeland :)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hi Marielle, super dank en leuk dat je mijn hele blog hebt gelezen en bovenal ook dat we zo overeenkomen. Dat is voor ons ook leuk om te weten omdat dan blijkt dat die weg gewoon zo lopen moet. Maar wij kunnen niet zo van tegenslagen spreken of dalen. Het is wel echt allemaal crescendo.

    Ja die yurt is echt geweldig, laatst zaten we in een yurt in de sauna en dan krijgt die altijd de bovenhand. Maar zoals jij dat zegt dat is ook wel een gekke gedachte. Je hoort wel veel meer. Als dat in de natuur is is dat geen probleem. In een yurt inbreken lijkt makkelijk maar zal ook niet zo 123 gaan.

    BeantwoordenVerwijderen