Verlossende aflossers: Makelaar klaarmaken en oriënteren

zondag 6 maart 2016

Makelaar klaarmaken en oriënteren

Dit weekend stond in het teken van stap 2 met de makelaar. Vrijdagmiddag kwam hij langs voor de 2e afspraak waarbij wij de officiële opdracht tekenden voor het in gang zetten van de verkoop. Komende week zal de styliste contact zoeken met ons voor de foto's en dan is de richtlijn om rond 21 maart via Funda het huis te koop te hebben staan.
Onze makelaar komt uit Hoogland en heeft zo zijn vrienden en netwerk. Dat liet hij trots zien door zelf al op hun Facebook pagina aan te kondigen dat er binnenkort een mooi huis te koop komt te staan op de Bosserdijk. En inderdaad, na 2 uur had hij veel 'vind-ik-leuks' uit zijn eigen kring. Wij zelf deelden ook op Facebook en daar kreeg ik vooral 2 verbaasde reacties: 'Ga je verhuizen?'.

Na onze afspraak hadden we 2 bezichtigingen staan van 2 kleine 2 kamer appartementen. Vorig weekend was er Open Huis bij 2 grotere appartementen waar wij meteen kennismaakten met de buurt en potentiële toekomstige woningen. We waren positief verrast over de buurt en locatie en dat gaf mij meteen een goed gevoel over het wonen in een appartement. 1 appartement was op de bovenste verdieping uitkijkend naar een stuk bos met veel vogels. De ander was vlakbij een groenstrook en rustige wijk. Beide spraken ons aan behalve dan bij het appartement op 4 hoog. Dat zijn wel veel trappen en dat hebben we eigenlijk wel gehad. Voor onze huidige woning hebben we al 4 hoog zonder lift gewoond.

Vrijdag was het de beurt aan het scenario heel klein wonen met idee daar over 10 jaar weer weg te zijn voor de stap naar klein wonen in een cradle-to-cradle woning (Sustainable home). Dit als ultieme plek over een aantal jaren wanneer deze ontwikkeling vergevorderd is in haar mogelijkheden. En dan de oude flat aanhouden om onder te verhuren als onze 'Asset'.

Hoewel de ruimte van 60m2 en zelfs 47m2 ons niet echt afschrikte, had ik toch wel moeite met deze 2 benedenwoningen met een klein buitenplaatsje. Er waren zowaar wat vogeltjes bij 1 van de appartementje maar het voelde allemaal erg troosteloos aan zo kijkend naar een parkeerplek in een wijk met alleen maar appartementen. Dus deze vielen af maar ook het idee voor heel klein was niet meteen ik wilde op deze manier. IK WIL EEN TUINNNNNNN of RUST EN WAT NATUUR.

Zaterdag gingen we weer op pad maar waarvan 1 een kleine woning. Echter bleek die geen open huis te houden wat we dachten, maar bij het bekijken voor het huis waren we verkocht. De bewoner(s) waren niet thuis dus konden we even door het raam gluren. De locatie voelde ook enorm goed. Inmiddels hebben we een officiële bezichtiging aangevraagd.

De andere woning was een appartement op de 1e verdieping in een mooie rustige wijk. Bij binnentreden wisten we dat dit het was voor ons. En toen ik op het balkonnetje stond en allemaal vogels zag kon ik wel leven zonder tuin. De vogels om me heen heb ik nodig. Alleen werd ons verteld dat de woning al 2 serieuze bieders heeft. Wij kunnen nu niets bieden want ons huis moet nog te koop komen te staan. Dus deze zal aan ons voorbij gaan want in deze buurt vliegen ze als zoete broodjes inmiddels over de vraagprijs weg. Maar het heeft ons wel weer focus gegeven op wat we willen:
- Rustige buurt
- Balkon of tuin met veel groen
- Veel vogels
- Oppervlak 60 t/m 80m2 meer dan zat
- Niet te ver van winkels of openbaar vervoer

Verder kregen we bij alle bezichtigingen veel extra informatie. Zo kon de verkoopmakelaar bij 1 van de kleine appartementen ons iets vertellen over bepaalde buurten waar we al aan het oriënteren waren. En gaf de vrouw van ons droomappartement vele info over welke woningen wel of niet interessant zijn ivm ligging, licht etc. Het is zeer waardevol om er op deze manier al mee bezig te zijn.

Na dit weekend hebben we zin in het vervolg. Laat de styliste maar komen. En 2 april haken we meteen aan met de landelijke Open Huis route. Wat overigens niet het advies van onze makelaar is maar ik wil achteraf niet de twijfel hebben of we het wel moeten doen als er rond de verkoop stilte blijft. Voor het deelnemen aan de Open Huis route moeten we wel extra betalen, maar de makelaar geeft ons 50% korting op de kosten. Dat is 90 euro excl. btw. Overigens liet onze makelaar weten dat hij zelf niet zo'n fan van Funda is omdat de hele sector er afhankelijk van is dat er betaald moet worden aan die site om je zelf fatsoenlijk in de kijker te zetten.

Met opruimen van spullen gaat het ook best goed. Er moeten nog wat slagen gemaakt worden en veel spullen staan op marktplaats, interesse iemand? :-)

Volgend weekend weer verder oriënteren op huizen en buurten in 033.

5 opmerkingen:

  1. In het mooie Hoevelaken. Maar misschien wat aan de kleine kant?
    http://www.funda.nl/koop/hoevelaken/appartement-49505008-dr-fw-klaarenbeeksingel-98/

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. misschien niet klein als er nog een berging is, maar zo'n terras vind ik niet heel prive.

      Verwijderen
  2. Mijn moeder is onlangs verhuisd van een groot huis naar een klein appartementje van 65 m3. Voor één persoon vind ik die oppervlakte groot genoeg aangezien ze in de slaapkamer nu maar een seniorenbed voor één persoon, een driedeurskleerkast,één nachttafel, commode staan heeft staan heeft maar indien ze in de slaapkamer een tweepersoonsbed, extra nachttafel en een grotere kleerkast zou moeten zetten, vind ik het te krap. In het appartementsblok waar ze woont, wonen een paar koppels ondanks de ruimtes even groot zijn.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Wij wonen met ons gezin in een 65m2 appartement, dat is ruim voldoende aan ruimte. Beter, wij willen zodra ons kind de deur uit is naar veel kleiner. Deze appartementen zijn gebouwd voor gezinnen met 2 kinderen. Werden toen ze gebouwd warden aangeprijst als ruime appartementen. Kun je nagaan hoe de norm al veranderd is als je 65m2 voor 2 personen klein vindt.

      Verwijderen
    2. Hi Wieteke, ja de norm is zeker veranderd en wij hebben ook veels te groot gedacht. Ik heb me echt laten verleiden door de Rat Race. Ik betreur het wel dat ik op mijn 22e niet het boek van Rich dad, Poor dad heb gelezen. Dan had ik mijn instelling toen gewoon doorgezet ipv te stappen in de wereld van meer spullen hebben. Maar goed ik ben blij dat we vorig jaar door het lezen van veel blogs het Eureka hebben beleefd. Het heeft ons nu zoveel gebracht. 65m2 is mooi. Ik denk als ik 47m2 vind met een perfecte locatie van rust en natuur op z'n minst vogels en een berging voor 3 a 4 fietsen. dan hoor je mij niet meer verlangen :-)

      Verwijderen