Verlossende aflossers: Orienteren is je gevoel alle hoeken insturen

maandag 7 maart 2016

Orienteren is je gevoel alle hoeken insturen

De stappen voor de verkoop gaan voortvarend. Vanochtend werd ik gebeld door de makelaar voor een afspraak met de styliste en fotograaf. Die komen aankomende vrijdag langs. Vanmiddag kreeg ik een mail met concept tekst voor Funda en hun eigen site. Prettig dat ze me dat nog voorleggen waarbij ik nog input kon leveren. Eind van de middag kwam onze huisschilder Marinus van der Rijst langs om af te spreken om voor de verkoop nog hier en daar een lik verf uit te delen op sommige kozijnen. Rinus is een fijne schilder die meedenkt en meer meepakt dan waar jezelf aan denkt. Dus al aardig wat in stelling gebracht voor onze verkoop.

Het gevoel er voor te gaan zit helemaal goed. We hebben er echt lekkere zin in. En elk weekend oriënteren we ons op woningen om zo uiteindelijk goed op het juiste toekomstige adres uit te komen. Alleen daar zit ik nog erg in een proces van gevoel dat alle hoeken opgaat. Komt uiteraard ook door de opties. Ik heb heus wel vertrouwen en begrijp goed dat dit er bij hoort en het zo hoort om tot de juiste woning te komen. Alleen af & toe word ik er al moe van. Het is zoveel makkelijker als je door deze fase bent. Bijvoorbeeld het idee om kleiner te wonen vind ik prima. Zoals eerder beschreven kan ik wel leven met 47m2, lijkt me leuk, lekker inventief en efficiënt met je ruimte omgaan ala tiny house, helemaal goed. Maar hoe zit het met het buiten waar je naar kijkt? Hebben we dan ook een leuke omgeving vanuit het appartement om naar vogels te kijken. Dus hebben we wat natuur en minstens wat bomen of struiken om tegen aan te kijken? Kan ik wel zonder tuin?? Toch niet liever de benedenwoning met tuin???
Of een kleine woning, maar waarom staan die lage woningen dan zo lang te koop? Wat is er mis met die woning?? En teveel huis hoeven we niet, maar die tuin wel ...
Ik wil wel voor een redelijke flat gaan met natuur in een rustige wijk. Niet te hoge hypotheeklast ... of misschien toch dat kleine huisje met een lekkere vogel vriendelijke tuin niet ver van het centrum en openbaar vervoer maar waar we wel weer meer hypotheek voor moeten betalen. Te hopen dat als het zo ver is ik nog een baan heb om de financiering rond te krijgen.
Nee dat zien we dan wel, denk ik dan, komt goed, kwam al eerder goed ... toch maar weer een lezen in de blogs van anderen.

Nou ja dat soort gedachtes dus, dat soort afwegingen en dat gevoel. Dan lees ik maar weer eens een blog en dit keer van Early Retirement Extreme van Jacob Lund Fisker ... een man die lekker basic en zuinig in een camper woont. JAAA dat wil ik ook klein en fijn en vrij ... moet ik alleen nog zo overtuigend zonder twijfel gaan voelen ... Natasja is er wel zover mee, ik af&toe ook. Nu hopen dat mijn gevoel zo ver komt dat de twijfel er niet meer is, dan biedt het ons zoveel meer mogelijkheden. Nog vrijer voelen en denken.

In de tussentijd er maar even doorheen gaan en uitkijken naar de dag dat we echt in de verkoop komen en de eerste bezichtigingen zich aandienen. 

26 opmerkingen:

  1. Is een aankoop makelaar niet iets voor jullie?! Die kan vast antwoord geven op vragen zoals waarom een huis zo lang te koop staat...

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat zou kunnen, voorkeur is het zelf doen, maar als ik er weinig kijk op heb of gevoel dan is een aankoopmakelaar beter denk ik omdat die dan ook eerder bij de beste koopjes zit.

      Verwijderen
  2. Ik kan me maar al te goed voorstellen dat je af en toe eens twijfelt, ik vind jullie beslissing ongelofelijk dapper.

    Kleiner gaan wonen is één ding, maar ik zou ook niet graag ergens belanden waar minder rust en minder groen in de buurt is. Liefst van al zo'n tiny house ergens in het groen.

    Maar dan kan ik me wel voorstellen dat je hard gaat sakkeren als de wegen er glad bij liggen en je te ver weg bent van alle voorzieningen om ook in die omstandigheden comfortabel te wonen.

    Neem vooral rustig de tijd om genoeg huizen/ appartementen te gaan bezoeken en in je op te nemen. Zo kom je vanzelf wel op het goede pad, denk ik.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja dank je. Het is echt dat je door dat proces moet want al die info en vergelijkingsmateriaal geeft je wel focus op waar je zeker geen concessies wilt doen. Dat merk ik wel, maar het is ook vermoeiend en af&toe wil je er al zijn. Maar zoals je zegt, wel bij rust en groen en gemakken in de buurt. Zo ver ben ik al. Nu nog de juiste combi vinden en/of mindset krijgen. Gevaar ligt als je te snel verliefd met oogkleppen blijft focussen of je moet het zo helder hebben.

      Verwijderen
  3. Let bij aankoop van een appartement wel goed op de kosten van de vve! Die kun je nooit aflossen en zul je dus altijd aan vast zitten. Bovendien moet je wel goed kijken/vragen hoe actief die is en hoe de financiën gesteld zijn.... Is het een gezonde vve of moet er binnenkort een dak vernieuwd worden waardoor je een paar duizend bij mag leggen....

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja dank voor de tip, die had je al eerder meegegeven. En ik denk er iedere keer aan als we iets bezichtigen. Velen geven aan dat hun Vve gezond is en dan leggen ze ook uit. Is zeker belangrijk en wat je zegt met name ook dat dat stuk niet in je eigen beheer en verantwoordelijkheid ligt en waar je geen invloed op hebt. Dat is ook met het voorschot op energie. Dat krijg je wel van ze terug begreep ik bij sommige appartementseigenaren maar ja wij leven nu zo zuinig, liefst beheers ik het zelf en bepaal zelf mij voorschot.

      Verwijderen
  4. Ik vind het knap dat jullie de stap nemen. Ik denk dat downsizen voor velen (ons ook) best lastig is. Financieel gezien natuurlijk een zeer goede keuze die jullie vast heel veel vrijheid gaat opleveren.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja, hoewel ik graag het helemaal als OK zou willen voelen, lijkt me namelijk heerlijk nog simpeler kunnen leven. De wil is er wel, maar gevoelsmatig valt het nog tegen. Dus dan vraag ik me af in hoeverre ik niet romantiseer en zelf moet kijken waar de grenzen liggen van mijn willen en mogelijkheden. Zolang je maar niet te klein koopt want dan krijg je vast spijt. Dat laatste wil ik voorkomen.

      Verwijderen
  5. Wil je beslist in de provincie Utrecht blijven? Gelderland is een stuk goedkoper. Wij keken eerst ook naar de provincie Utrecht en het is uiteindelijk de Betuwe geworden.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja in principe wel in Amersfoort vlak bij de stad. Het is zo'n leuke stad, dus heel landelijk willen we niet. Maar grappig dat je het aankaart, een collega raadde me het ook al aan om in de Betuwe wat te zoeken, daar woont hij ook :-)

      Verwijderen
  6. Mensen in een appartement hebben vaak een tuinhuisje op een volkstuincomplex. Zo zijn ze toch buiten. Het is een heel grote stap die jullie zetten.
    Succes.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja wij dachten zelfs aan 2 kamer appartement en dan een vakantiewoning en dan afwisselend wonen en her en der onderverhuren maar dat is ook niet voordelig.

      Verwijderen
  7. Mooi dat jullie er zoveel zin in hebben. Hopelijk wordt jullie huis snel verkocht! Ik heb overigens zelf wel eens op een benedenwoning gewoond, maar dan zeg maar het onderste appartement in een gebouw. Het voordeel was dat je overal dichtbij zat en dat het appartement zo'n beetje verwarmd werd door de andere bewoners, omdat de buizen vanuit de kelder eerst langs dit appartement kwamen. Nadelen onder meer dat hondeneigenaars regelmatig hun hond laten poepen voor je neus. Het is niet jouw tuin, dus je kunt er niet echt iets van zeggen, maar het kan wel wat ergernis opleveren. Ook zit je altijd (op elke verdieping overigens) met parkeren en - ook op elke verdieping behalve de bovenste - ook met stomme dingen als de was van de buren, die voor jouw uitzicht hangt als de waslijntjes net wat te laag hangen of het wasgoed groot is.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja dat hoop ik ook, maar ik hoop voor jou hetzelfde, voor jou is het ook de tijd om verder te gaan. Dank voor je info. Het is fijn alles in beschouwing mee te nemen om onverwachte consequenties te voorkomen. Zo ook dit weekend over woningen die donker zijn of licht. Is ook bepalend voor energieverbruik en sfeer. Iets waar je ook niet meteen aan denkt.

      Verwijderen
  8. Fijn dat er ook zo'n styliste meekomt. Het schijnt echt wel veel uit te maken zo'n styling van je huis.

    Huisvlijt

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja dat schijnt samen met goede fotograaf wel wat uit te maken. Ben ook blij daar nu niet op te willen beknibbelen. We moeten wel alles mee hebben voor zo min mogelijk verlies.

      Verwijderen
  9. Willen jullie echt in de buurt van Amersfoort? Of is dit wellicht ook een optie?
    http://www.gelderlander.nl/regio/de-vallei/ede/initiatief-voor-tiny-houses-in-ede-1.5713785

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja dank voor je tip. Nu is Tiny echt te tiny voor me maar ik heb ook al dit gevonden: http://sustainerhomes.nl en al wat info ontvangen. Amersfoort is er ook al mee bezig. Zelf denk ik dat dit over 5 jaar echt van de grond komt en dat je ook small houses kan kopen. Dus onze overweging is inmiddels ook om anders een goedkoop klein appartement te kopen, snel aflossen (binnen 10 jaar) dan aanhouden voor onderverhuur en dan zelf nog doorstarten bij de community / wijk voor cradle-to-cradle small houses.

      Verwijderen
  10. Volgens mij moeten we deze weg allemaal bewandelen om verstand en gevoel op 1 lijn te krijgen. Maar wat zou ik ook graav deze stap overslaan. Ook deze onzekere tijd gaat weer voorbij, hier houd ik me maar aan vast.
    Hopelijk valt straks alles op z'n plaatste.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Volgens mij moeten we deze weg allemaal bewandelen om verstand en gevoel op 1 lijn te krijgen. Maar wat zou ik ook graav deze stap overslaan. Ook deze onzekere tijd gaat weer voorbij, hier houd ik me maar aan vast.
    Hopelijk valt straks alles op z'n plaatste.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Denk het wel, tis meer dat ik altijd met dit soort fases op het punt kom dat ik het niet leuk vind. Ik doe altijd altijd grondig onderzoek met afwegingen en dan is dit altijd een punt met gevoel waar je doorheen moet. Je moet het juist doen denk ik omdat je anders jezelf verrast met een teleurstelling. Hoe ver staan jullie?

      Verwijderen
  12. Pas wel op dat je niet té hard gaat. Zeker als je nu evt met verlies moet verkopen. Als je een verkeerde keuze maakt en nog een keer moet verhuizen ben je voor 10 jaar aan besparingen kwijt..;)

    Wij hebben ook op het punt gestaan om een makelaar te bellen en een bord in de tuin te zetten. Uiteindelijk toch maar niet gedaan en gewoon even afwachten en dan worden sommige dingen vanzelf duidelijk..;-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Er is geen weg terug, in ieder geval dat willen we niet.

      Zoals jullie doen is ook heel goed, soms moet je iets durven willen zodat er andere gevoelens of bewustzijn bovenkomt en je het romantiseren kan afschuiven. Dan blijkt inderdaad dat je er van terug moet kunnen komen en realiseer je dat je beter bent om te blijven.
      Wat is bij jullie de reden om het niet te doen?

      Verwijderen
    2. Wij zitten in het deel van Nederland waar de huizenprijzen nog veel harder zijn gestegen dan in de rest van Nederland. Uiteindelijk willen we een huis met een stukkie grond erbij, dat staat dus niet in deze regio. We hebben nu dus de kans om een huis wat ver boven water staat te verkopen en iets terug te kopen op een plek waar de prijzen nog niet/nauwelijks zijn gestegen.

      Voorlopig blijven we echter gewoon even zitten, aflossen gaat lekker hard nu en we weten niet 100% zeker waar we heen wilden. Dat komt met de tijd vanzelf wel.

      Verwijderen

    3. In hoeverre ga je je netto waarde nu naar beneden helpen om de verhuizing mogelijk te maken? Jullie gaan naar een kleinere & goedkopere woning. Zeker bij stijgende huizenprijzen kan het lonen om nog even te blijven zitten. 1% van je huidige huis is ten slotte meer geld dan 1% bij je nieuwe huis. Zeker als je met een restschuld moet verkopen moet je er dus spaar/beleggingsgeld instoppen wat geen rendement meer kan opleveren.

      Buiten dat heb je zaken als overdrachtsbelasting, herinrichtingskosten en makelaarskosten. Om nu enkele duizenden euro's uit te geven én een restschuld af te moeten tikken voor een besparing van 50 á 100 euro in de maand terwijl je ook nog eens niet zeker weet hoe je precies wil gaan wonen is misschien wat overhaast.

      1200 euro besparen 10 jaar lang is 12000 euro. Ik weet niet in welke prijsklasse jullie zoeken maar de kosten koper, evt herinrichtingskosten, verhuiskosten etc pakken al een deel van je voordeel weg. Als je dan ook nog eens zegt dat je misschien over 10 jaar wel richting tiny house, earth houses etc wil dan zou ik er toch ook serieus over nadenken om het bedrag wat je nu zou moeten neerleggen gewoon af te lossen op je hypotheek en ondertussen duidelijker krijgen waar, hoe en wat precies richting de toekomst. Zeker als je nu in een huis woont waar je prettig woont met leuke buren ;)

      Verwijderen
    4. zo te lezen een hebben jullie een mooie positie. De lage rente blijft nu kunstmatig laag en vandaar dat er nu nog huizengeste is maar dat zal niet lang blijven denk ik. Dus ook wij willen profiteren van de huidige gunstiger rente. Wij kunnen 500 netto besparen als we kleiner gaan en meteen op 1 salaris leven. Dat is nu niet het geval. Langer wachten houdt ons kwetsbaar. En ja verhuizen en desnoods restschuld kost minder.

      Ik wil niet naar een tiny house, eerder een small house. Voor de verre toekomst is alles koffiedik kijken. Wij hadden nooit gedacht hier weg te willen. Je behoeftes veranderen ook.

      Ik heb sterk het gevoel dat dit ons momentum is en terugkijkend waren we er al zelf mee bezig terwijl we nog niet konden bevroeden dat het voor verkoop zou worden. Niets moet vast zitten en niets te los. Ingeslagen wegen kunnen halverwege andere keuzes en behoeftes geven en soms, zoals bij jullie, is het momentum nog niet daar en is het strategisher om te wachten.

      Verwijderen