Verlossende aflossers: Ontprikkelen oftewel in vliegtuigstand

donderdag 2 november 2017

Ontprikkelen oftewel in vliegtuigstand

Naast bewust te zijn met uitgaves, te gaan consuminderen en genieten, introduceerde ik gisterenavond de Ontprikkelavond. Of zoals Natasja het gisteren noemde, we gaan in vliegtuigstand.

Tijdens onze vakantie in Cambodja hadden we 7 nachten vooraf geboekt vanaf dag 3 van de vakantie op een paradijs eiland (Koh Rong Samloem op Sunset Beach bij Robinson Bungalows). We zaten aan de wifi-loze kant van het eiland en hadden in onze bungalow geen airco en zelfs geen fan. Wel een klamboe maar dat belette niet alle muggen. Het was in de tropen zo wel weer even wennen aan klamme huid en warmte in de nacht bij die nachten dat de wind wegbleef. Gelukkig hadden we sommige nachten een verkoelend windje en zaten we niet in het hoogseizoen wat temperaturen betreft. Ondanks al die niet geheel comfort omstandigheden genoten we enorm op dat uitermate rustige paradijs strand waar we na ontwaken de dag begonnen met yoga (zonnegroet) en rek en strek oefeningen om verder rustig wakker te worden in de zee dat 50 meter van onze bungalow lag. Vervolgens afspoelen onder de regenwater douche en hobbelde we na 8 uur naar het restaurant voor ontbijt. Rest van de dag was staren en genieten van de zee, niets doen of even flink een gat in de dag lezen.
Ook observeerden we wat wildlife (oa de bonte neushoornvogel de lokale halsbandparkiet vanwege zijn aanwezigheid maar oh zo schuw), kortom het was enorm genieten van eenvoud, wifi-loze locatie en het niets doen. We waren aan het ontprikkelen en dat gaf heel veel genot en rust. We hadden er al op geanticipeerd om mogelijk op het eiland langer te blijven bij behoefte en zo geschiedde dat wij er 11 nachten verbleven. Daarna restten ons nog een ruime week voor het culturele gedeelte van de vakantie. Toen wij na 13 vakantiedagen van dat eiland afkwamen voor het vervolg waren wij compleet gereset en hadden lekkere energie.

Terug aan vaste land met wifi mogelijkheden switchten we moeiteloos naar ons oude patroon van continue kijken op onze mobiel hoe het met de wereld stond. Niet vervelend en ook wel fijn maar ja ook weer helemaal gedoken in prikkelparadijs.

Bij thuiskomst was het in het dagelijkse leven niet anders. Ik multitask me suf als het om informatie absorberen gaat, voor mijn werk, tijdens mijn werk en na mijn werk. Juist terwijl mijn ogen eigenlijk rust nodig hebben omdat mijn werk al staren is naar een scherm.
Hoewel ik het heerlijk vind om de wereld in handbereik te hebben in mijn mobiel denk ik ook weer terug aan dat eiland waar we wifi-loos en zorgeloos relaxten. Nu kan in het echte leven dat standje niet overgenomen worden en wil je ook naast je werk leuke (sociale) dingen doen, toch vond ik het wel een signaal om wat met die behoefte aan niets, iets te ga doen in het echte leven. Zo kwam ik op het idee om vanaf deze week een Ontprikkelavond in te lassen. Natasja ging er helemaal mee akkoord. 1 avond zou al verschil maken en wellicht kunnen in de week wel meer avonden of dagdelen ingeblokt worden.

De woensdagavond is nu Ontprikkelavond geworden wat inhoudt dat we geen tv gaan kijken, niet op de ipad of laptop en/of mobiele telefoon op social media. Geen boekhouding doen, niet mailen. Wel mag er muziek geluisterd worden, de Sonos bediend worden, foto's gemaakt of een e-book gelezen worden met de mobiel.
Normaal gesproken loopt op de andere avonden na het werk het bij ons zo: Bij thuiskomst eten op de bank kijkend naar TV. Meestal vanaf 18u t/m 20u: 1Vandaag, Binnenstebuiten en/of Vroege Vogels en kijken we live of later DWDD. Daarna is het beste er van af wat TV kijken betreft, tenzij er voetbal is wat ik leuk vind soms. Rest van de avond en tijdens TV wordt er gekeken en gelezen op de mobiel, laptop en/of iPad. Meestal regel ik zaken, speel ik dagobert duck, lees blogs of win ik informatie in. Vervolgens gaan we naar bed starend op de mobiel en iPad en rondden we af.

Gisterenavond dus niet en bij thuiskomst gingen we samen in de woonkamer eten (restant risotto met zalm en rivierkreeftjes) en praten we met elkaar over wat we hadden meegemaakt op werk maar ook over plannen, ideeën en voornemens. Uiteraard praten wij ook op andere avonden tussendoor, maar zonder TV praat je veel directer en wordt je niet afgeleid. Gezien het donker is buiten en we thuis lichtjes aan hebben zitten we in een gezellige ambiance.
Gisterenavond had Natasja een afspraak met de VvE en moest om 20u weg, zo kon ik mijn ontprikkelavond alleen voortzetten wat ik deed met een pot thee op de bank onder de fleece (nog steeds geen verwarming aan!) en ging ik over de Sonos soundbar luisteren naar muziek.

Als eerste via streaming radio naar een New Age kanaal wat heerlijk mediterend klonk tot dat de reclame er keihard doorkwam. Ik was dan ook in 1 klap ont-ZEN-d :-\ Vervolgens koos ik maar voor muziek vanaf mijn iPhone en koos voor een album van Prince wat ik amper nog had beluisterd. Sterker nog ik luister al heel weinig muziek.

Ontspannen op de bank luisterde ik voornamelijk met mijn ogen dicht naar muziek. Wat een heerlijkheid ouderwets muziek luisteren en zo bedacht dat de vrijdagavond (toch geen r**t op tv) ook wel geschikt zou zijn. Alleen dat werd hier in huize Van der Haven afgeschoten met de opmerking: 'Ja maar je gaat meteen weer fanatiek worden voor zo lang het duurt en daarnaast, vrijdagavond is er 'The Voice'. Na in bed nog wat heen en weer onderhandel hebben we besloten dat we de vrijdagavond wel wifi-loos ingaan en 'The Voice' gaan kijken. Ik vind vooral de juryleden erg vermakelijk dus kijk ik mee maar verder geef ik er niets om. Vrijdagavond wordt er dus niets op mobiel, laptop of iPad gedaan. Dat lijkt makkelijk maar dat is ook al een kunst op zich want we (vooral ik) doen dat dagelijks tijdens TV kijken.

Ik kijk uit naar volgende wk woensdag want zo'n ontprikkelavond bevalt me goed. Af&toe terug naar minder is altijd goed, kan je weer genieten van meer.

Hebben jullie Ontprikkelavonden, gaan jullie ook in vliegtuigmodus? Of is dat al een deel van je leven??

3 opmerkingen:

  1. Eigenlijk sluit ik elke avond zo af. Vanaf een uur of acht niks meer "volgen". Het bevalt me prima.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wandelen (lang of kort) geeft het zelfde effect, geen wifi, mooie omgeving, lekker stil of een goed gesprek voeren. En gelukkig kan je wifi op je Iphone uitzetten wat hier dan ook regelmatig gebeurt.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik doe tegenwoordig mijn best om mijn telefoon per dag maximaal een uur te gebruiken. Daar kom je echt supersnel aan, dus om me hieraan te houden, leg ik hem gewoon heel vaak weg, zodat ik er niet bij kan. Dat scheelt behoorlijk in productiviteit/rust. Ook merk ik dat je dan makkelijker/beter praat, dan wanneer je met één oog op zo'n ding zit te loeren. Om me hier een beetje bij te supporten, heb ik de app Moment erop staan. Die houdt bij hoeveel ik erop zit, zodat ik mezelf écht niet voor de gek kan houden.

    BeantwoordenVerwijderen